یکی از ابتدائی ترین وظایف اقتصاد کلان یافتن ارتباطات علت و معمولی مهمی است که بخش های عمده اقتصادی را به یکدیگر پیوند می دهد. تاکید روی این نکته است که چگونه، چرا و چه موقع تغییرات سیاست مالی و پولی، نظیر ضربه ها و شوکهایی غیر قابل اجتنابی که در اقتصاد وقوع می نماید، بر بخش ها اثر می گذراد. برای تجزیه و تحلیل این عملیات متقابل، یک روش تحلیلی را برای روباط مختلف بکار برده و روش بهم پیوسته ای را برای تفسیر روابطی که رفتار اقتصاد کلان را تبیین می نماید بنا می نماییم.
در فصل دهم اقتصاد کلان با چگونگی استخراج منحنی های عرضه و تقاضا کل در اقتصاد آشنا شدیم. حتی در آن فصل تا حدودی منحنی های عرضۀ کل را در شرایط خاص نیز بررسی نمودیم.
همانطوریکه ملاحظه گردید، منحنی های تقاضای کل از تجزیه و تحلیل منحنی های IS-LM با تغییرات سطح عمومی قیمت ها حاصل می گردد. همین طور منحنی عرضه کل را در حقیقت رفتار عرضه کل را از جنبه های متعددی خلاصه می نماید استخراج نمودیم.
در این فصل تجزیه و تحلیل عرضه و تقاضای کل را گسترش داده، یک چهارچوب علت و معمولی برای تشریح تعیین سطح تعادلی قیمت را در شرایط مختلف به بحث می کشیم. همین طور ضمن مطالعه و بررسی شیب منحنی های عرضه و تقاضای کل، سطح تعادلی درآمد و قیمت در حالات کلاسیکی و کینزی و نیز حالت عمومی را تجزیه و تحلیل می نماییم.
ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید
یکی از روش اساسی رشد و انکشاف اقتصادی در ممالک رو به انکشاف این است که باید رشته های مفید و مؤثر سرمایه گذاری را انتخاب نمایند در این زمینه بعضی به این عقیده اند که در رشته های باید سرمایه گذاری شود که باسرمایه کمتر کار بیشتر ایجاد گردد و تولید را به مقدار بیشتر افزایش دهند. عده ای دیگری عقیده دارند که چون سرمایه نسبت به کارگر در این کشورها کمتر است پس باید طوری سرمایه گذاری شود که باسرمایه کمتر تعداد زیاد کارگران اشتغال پیدا کند . یعنی ضرور نیست که ازماشین های جدید و تکنالوژی نو که ایجاب کارگر کمتر را میکند در مراحل اول رشد و انکشاف استفاده شود.
چنانچه ملل متحد دریکی از گذارش های خود به کشورهای رو به انکشاف توصیه میکند که جهت رشد بهترو مؤثر اقتصادی در ممالک رو به انکشاف در مراحل اول استفاده از تکنالوژی ساده و بکار انداختن نفوس آن کشورها حتمی و ضروری است تا در مرحله اول رشد گراف بیکاری پائین آمده و عواید سرانه فی نفرتقویه گردد. هرگاه در ابتدای مراحل رشد اقتصادی این کشورها به فکر آن باشند که رشته های صنعت سنگین را باید سریعتر از زراعت رشد دهند این خواست آنها یک هوس و یا تقلید بیجا از کشورهای پیشرفته است زیرا نیاز مندی های حیاتی و تحکیم بنیه اقتصادی کشورهای رو به انکشاف آنرا ایجاب نمیکند بلکه در مراحل دوم رشد ایجاب رشد و انکشاف سریعتر تولید و وسایل را می نماید که باید اهداف ذیل در نظر گرفته شود.
الف – نسبت تولید وسایل مصرفی به حد که لازم است در نظر گرفته شود.
ب – سنایع سنگین نسبت به صنایع سبک و صنعت نسبت به زراعت رشد داده شده و سرمایه گذاری لازم برآن تخصیص داده شود[1].
و یکی دیگر از روش انکشاف اقتصادی ساده در کشورهای رو به انکشاف ملی کردن صنایع است تحقق برنامه اقتصادی آن است که بنیاد اقتصادی با هدف های برنامه هماهنگ شود.
عامل مهم که ممکن است برای مدت گسترش ملی کردن را محدود کند کمبود متخصصان فنی و سیاسی برای نظارت مؤثر در بخش ملی ( دولت) است اگر تعداد از متخصصان کافی نباشد ممکن است ملی کردن موسسات در جهت هدف های برنامه کمک نکند از طرف دیگر در امر ملی کردن باید مسؤلین سیاسی برای هدایت اقتصاد در کنار افرادیکه قبلاً موسسات تولیدی خصوصی را اداره میکردن قرار گرفته و تعلیم ببینند. وقتی مؤسسات تولیدی خصوصی ملی شوند میتوان با صاحبان قبلی آنها توافق کرد که مقام مدیریت خود را همچنان حفظ کنند.
صادرات نیازمند حرفه ای شدن است چون کل صادرات شکارگاهی است که به قدرت فرصتهایی بدست می آید برای شکار ، در بازارهای جهانی فرصتها به ندرت بدست می آید و به سرعت از بین می رود .
صادرات یعنی بازاریابی فرامرزی یعنی حرکت در آنسوی مرزهای ملی که از نظر فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و اقلیمی با ما فرق دارند و لذا شیوه های برخورد ما هم باید متناسب با آن باشد .
اصول بازاریابی در تمام دنیا یکی است ولی شرایط محیطی و فرهنگی فرق دارد بنابراین
در بازاریابی جهانی نکات زیر را باید مورد توجه قرار داد :
1. تلاش برای متمایز ساختن محصول و شرکت
2. تولیدات انعطاف پذیر به جای تولیدات انبوه
3. سرعت و نوآوری در ارائه خدمات بهتر و بیشتر
4. بازار گرایی و توجه به نیازها و خواسته های روز بازار
5. تلاش برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر نسبت به سایر محصولات رقبا
6. توجه به تشکل گرایی و هم گرائی در بازار
7. ارتباط نزدیک و دائمی با توزیع کنندگان و مشتریان
8. توجه به تحقیق و بررسی بازار به شکل های مختلف
9. حضور هدفمند در نمایشگاهها و انجام تبلیغات هدفمند
توجه به خدمات فراگیر ( خدمات قبل از فروش ، خدمات در جریان فروش و خدمات
ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید
کشاورزی صنعتی که با نابودی کشاورزی سنتی همراه بوده است، در سایه ادعاهایی که عمدتاً توسط صاحبان صنایع جدید و در رأس آن صنعت بیوتکنولوژی ابراز میشود، در حال گسترش است. نویسنده در این مقاله، با استناد به اطلاعاتی مستدل و علمی، به رد نظریاتی میپردازد که برتری کشاورزی صنعتی، بر پایه آن بنیان نهاده شده است.
ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید
چکیده
بانکهای اسلامی، خود را ارائه دهندة خدمات مالی اخلاقی میشمرند؛ اما شایستگیهای اخلاقی موجود در چگونگی ادارة عملیات بانکی را تبیین نمیکنند. ادلة عقلا به بر منع ربا و... را ارائه نمیدهند و در سایتهای اینترنتی، اطلاعات بسیار محدودی تقدیم میدارند. آنها موارد بسیاری را از بانکهای اخلاقی رایج، از جمله بانک تعاونی انگلستان میتوانند بیاموزند؛ گرچه آنها بر وحی وانیان بر ارزشهای اجتماعی گذرا اکتفا دارند. بانک تعاونی بر نظریات مشتریان، ایفای نقش فعال در جوامع محلی، ایجاد اخوت، جذب سرمایه، توسعة بانک اهتمام میورزد و سیاست اخلاقی آن، حقوق بشر و عدم کمک به کشورهای سرکشید، تجارت مجاز، محیط زیست و رفاه حیوانات را در بر میگیرد و روشهای آن در توزیع خدمات، سپردهگذاری و دریافت تسهیلات از طریق ادارة پست خدمات بانکی تلفن و کامپیوتری، توزیع پول نقد و... آموزنده است. بانکهای اسلامی چون الراجی، البرکه، تسهیل بانک و بانک معاملات بر انطباق عملیات بر شریعت تأکید داشته و تسهیلات مالی آنها بر اساس مرابحه، مضاربه، اجاره، استضناع اکتنان، بیع سلم، قرضالحسنه و... است و برای افزایش نقش انترپرنیورها، تشخیص نیاز مشتریان، ارائة خدمات وسیعند، توسعه بنگاههای کوچک... میکوشند. آنها باید 5 مسأله را روشن کنند. اصول بانکداری اخلاقی، روش تجاری منصفانه پشتیبانی مشتریان، ادارة شرکت، و پرداخت زکات.
ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید
تعریف شرکت تعاونی.
نوع دیگری ازشرکت های تجارتی که نه سرمایه و نه ضمانت شرکاء در آن تأثیر کلی دارد بلکه تعداد شرکاء و اکثریت آنها موثر است شرکت های تعاونی هستند.در قرن هیجدهم که اروپا به دو دسته متمایز تقسیم شده بود یکی ثروتمندان و صاحبان کارخانه و اشراف و دیگری کارگران و زارعین و زحمتکشان، این احتیاج بیشتر برای طبقه پائین پیدا شد که خودشان بدون مراجعه به طبقه ثروتمندان «به شرط اجتماع»شرایط زندگی را فراهم سازند.
ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید
بر طبق برخی متون اسلامی، نگاهی نزدیک به آنچه امروز علم مدیریت نامیده میشود وجود دارد. در حوزهٔ مدیریت کلان و خرد اخباری از پیامبر اسلام و امامان شیعه در دست است. در روایتی از امام اول شیعیان آمدهاست «لابُدَّ لِلنَّاسِ من أمیر بِرّ أو فاجِر» (ترجمه: مردم ناگزیرند امیری داشته باشند، چه نیکوکار و چه تباهکار) و همچنین از پیامبر اسلام منقول است «إذا کان ثَلاثَةٌ فی سفر، فَلْیُؤَمِرُوا أحَدهم» (ترجمه: هنگامی که سهنفر در سفر بودند، باید از یک نفرشان فرمان ببرند).[۲]
ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید
مالیات در زمان امپراتوری درانی ها:
در زمان درانی ها قسمت زیادی از مالیات به شکل جنسی دریافت میشد.مالیات نقدی به جنسی به تحویلخانه ها و گدام ها سپرده میشد.بلند بودن مالیات مستقیم به شرایط محلی وابسته و معمولأ از ده یک گرفته تا سه یک حاصلات مالیه اخذ میشد.طوریکه گفته شد قسمت بیشتر مالیه به شکل جنسی جمع آوری می شد .دریافت مالیه دهی از حاصل غله تخم کشت شده آن کم می شد و بقیه حاصل غله مالیه گذاری می شد .از حاصلات زمین های سیر آب سه یک واز للمی به اندازه ده یک حاصلات اخذ می شد.مالیه زمین های للمی به شکل جنسی جمع آوری میگردید که در وقت برداشت حاصل مامورموظف مالیه حاضر میشد و حق دولت را از خرمن جدا مینمود ،باغ داران مالیه خود را بطور نقدی تادیه میکردند که اندازه آن مربوط به مساحت باغ میشد. گاهی هم بالای هر درخت و تاک مالیه وضع میشد ، بر علاوه مالیه اراضی مردم مکلف بودند تا مالیات ومحصولات ذیل را نیز تادیه نمایند.
ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید
تورم موجب توزیع نابرابر ثروت ودرآمد شده، افراد واشخاصیکه دارای حقوق ثابت هستند در وضعیت تورمی قدرت خرید خویشرا ازدست داده، وآنانیکه دارای درآمد غیرثابت هستند درآمد شان افزایش میابد. یابه عبارۀ دیگر تورم درآمد واقعی عدۀ زیادی رابه ناحق کم نموده،ودرآمدواقعی عدۀ محدودی رابه ناحق افزایش میدهد. واژۀ تورم، یکی ازواژه های اقتصادی مشهوردربین جوامع اقتصادی بوده وتقریباً همه افرادوجوامع آنرا تجربه کرده اند. طوریکه تورم سالانه دربعضی ازکشورهابالای- ١٠٠٪ دربرخی دیگرازکشورهابین- ١٠ ١٠٠٪ ودر کشورهای توسعه یافته زیر- ١٠٪ میباشد. که محصول اقتصاد بازارآزاد است.
ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید.
§ انواع سیستمهای برنامهریزی:
سیستمهای برنامهریزی به سه دسته کلی متمرکز، غیرمتمرکز و مختلط تقسیم میشوند.
الف. سیستمهای متمرکز: در سیستمهای متمرکز برنامهریزی توسط دولت انجام شده و برنامه، تمام فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی جامعه را با جزئیات در برگرفته و کلیه افراد و نهادها موظف به اجرای آن هستند. این سیستم در کشورهای بلوک شرق مورد استفاده بوده است که با گذر زمان از سیستم کاملاً متمرکز تا حدی فاصله گرفته است.
ب. سیستمهای
غیرمتمرکز: در سیستمهای غیرمتمرکز بازار است که عمل برنامهریزی را انجام میدهد. بخش دولتی و خصوصی هر یک با توجه به اهداف خود برنامه ریزی میکنند ولی معمولاً دولت با استفاده از مکانیزمهایی چون مالیات و قوانین خاص بخش خصوصی را در جهت اهداف کلی جامعه هدایت مینماید. این سیستم در کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی مورد استفاده بوده است.
ج. سیستمهای مختلط: در سیستمهای مختلط دولت برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه را تهیه مینماید. ولی معمولاً در حد سرمایهگذاریهای دولتی و آنچه که در برنامه به عهده دولت است
ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید.