ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
چکیده
بانکهای اسلامی، خود را ارائه دهندة خدمات مالی اخلاقی میشمرند؛ اما شایستگیهای اخلاقی موجود در چگونگی ادارة عملیات بانکی را تبیین نمیکنند. ادلة عقلا به بر منع ربا و... را ارائه نمیدهند و در سایتهای اینترنتی، اطلاعات بسیار محدودی تقدیم میدارند. آنها موارد بسیاری را از بانکهای اخلاقی رایج، از جمله بانک تعاونی انگلستان میتوانند بیاموزند؛ گرچه آنها بر وحی وانیان بر ارزشهای اجتماعی گذرا اکتفا دارند. بانک تعاونی بر نظریات مشتریان، ایفای نقش فعال در جوامع محلی، ایجاد اخوت، جذب سرمایه، توسعة بانک اهتمام میورزد و سیاست اخلاقی آن، حقوق بشر و عدم کمک به کشورهای سرکشید، تجارت مجاز، محیط زیست و رفاه حیوانات را در بر میگیرد و روشهای آن در توزیع خدمات، سپردهگذاری و دریافت تسهیلات از طریق ادارة پست خدمات بانکی تلفن و کامپیوتری، توزیع پول نقد و... آموزنده است. بانکهای اسلامی چون الراجی، البرکه، تسهیل بانک و بانک معاملات بر انطباق عملیات بر شریعت تأکید داشته و تسهیلات مالی آنها بر اساس مرابحه، مضاربه، اجاره، استضناع اکتنان، بیع سلم، قرضالحسنه و... است و برای افزایش نقش انترپرنیورها، تشخیص نیاز مشتریان، ارائة خدمات وسیعند، توسعه بنگاههای کوچک... میکوشند. آنها باید 5 مسأله را روشن کنند. اصول بانکداری اخلاقی، روش تجاری منصفانه پشتیبانی مشتریان، ادارة شرکت، و پرداخت زکات.
ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید