Economic-seminars

سیمینار های اقتصادی برای دانشجویان

Economic-seminars

سیمینار های اقتصادی برای دانشجویان

تاثیرات ساختاری نفوس در توسعه اقتصادی

متاع پر بهائی یک اقتصاد مردم است یا به عباره دیگر بنیاد اقتصادی یک جامعه  را انسان میگذارد. طوریکه  زمین از نگاه خاصیت و ماهیت آن در خدمت اقتصاد ملی بوده و  اهمیت به سزای داشته و باید در بهتر ساختن وضع زمین و غرض استقادة نهائی از آن سعی و کوشش صورت گرفته و از آن  استفاده بعمل میآید. همچنان برای انسان منحیث جزء پر ارزش عمده و اساسی اقتصاد ملی اهمیت قایل شده و باید آنرا طور معقول در خدمت و اعمال اقتصادی گماشت. نا گفته نباید گذاشت سعی و جدیت در استفادة بهتر از زمین عبارت از وسیله برای هدف زنده گی است به عباره دیگر اجتماع آن جزء از سیاسیت اقتصادی است که بحیث عامل انتظام دهنده معاملات اقتصادی و سیاسی قرار میگیرد.

موجودیت یک نفوس با صحت ، متفکر ، با احساسات که سازنده کلتور جدید و محافظه کلتور قدیم و دارنده ارزش نظامی، ملی و دولتی باشد ، اهداف عمده سیاست نفوس را تشکیل میدهد. سیاست که اهداف فوق الذکر را تعقیب میدارد شامل سیاست اجتماعی بوده و بذات خود عاملیت آن به دوش افراد آن اجتماع است. که آخرالامر در پهلوی سیاست نفوس سیاست اقتصادی عرض اندام مینماید. چرا که اقتصاد بحیث جزء اساسی برای نمونه جامعه بشری خدمت مینماید.

لهذا هر تدبیر متأخذة سیاست نفوس برای تغیر شکل دادن اقتصاد بمنظور رفاه اجتماعی صورت میگیرد. مثلاً  سیاستی برای جلب قوه کار، سیاست مهاجرت به غرض تقسیم  نافع کار و یا حمایه بازار کار در داخل مملکت و حفاظه و یا حمایه کارگران توسط سیاست  بیمه های  اجتماعی و سیاست ازدواج بمنظور کنترول کمی و کیفی نفوس بکار برده میشود. تدابیر و اقدامات که در ساحه سیاست نفوس اتخاذ میگردد، تنها متوجه حال نبوده بلکه آیندة نفوس را نیز مدنظر میگیرد. بصورت عمومی  گروه های متأخره تدابیر سیاست نفوس را چنین تقسیم نمود اند.

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود

احکام مقدماتی مقررات صادرات و واردات افغانستان

احکام مقدماتی مقررات واردات و صادرات ماده 1: ارزش گمرکی i. مسئولین گمرکی محصول اموال را به اساس مجموع قیمت خرید ،کرایه و بیمه (CIF) نظر به تعریف سازمان تجارت جهانی (WTO) به قیمت گمرکی ،اخذ می دارند. ii. در صورت عدم موجودیت یا مشکوک بودن بیجک، گمرکات قیمت اموال را ارزیابی نموده و یا ارائه مدارک بدیل تجارتی را مجاز قرار می دهند تا بدین وسیله ارزش اظهار شده مورد تائید قرار گیرد. iii. جهت تعیین ارزش اموال هیچ نوع حق الزحمه از طرف مقامات گمرکی به منظور تحصیل محصولات گمرکی، اخذ نمیگردد. iv. وارد کنندگان الی 18 ماه آینده از تاریخی که از طرف وزیر مالیه تعیین گردیده می تواند از سیستم بیجک پروفرومه موجود که توسط اتاقهای تجار صادر می گردد ،برای تعیین ارزش اموال خویش استفاده نمایند. ادارات گمرکی حق الزحمه یا جریمه را ازوارد کنندگان در صورت عدم موجودیت بیجک پروفورمه اخذ نمی نماید. 2.5 فیصد حق العمل توسط اتقهای تجارت بهای بیجک پروفورمه ، و 10 فیصد به منظور نداشتن بیجک پروفورمه توسط گمرکات تحصیل نمی گردد. v. اتاقهای تجارت مکلف به تعیین ارزش اموال با استفاده ازنرخ تبادله رسمی به منظور طی مراحل گمرکی طوری که در فقره دوم این ماده تصریح گردیده می باشد. vi. ارزیابی گمرکی اموال مبنی بر قیمت اموال به اضافه حق بیمه و مصارف حمل(CFI) تعیین می گردد . vii. ریاست عمومی گمرکات وزارت مالیه دولت انتقالی اسلامی افغانستان صلاحیت تام ارزیابی نرخ گمرکی اموال وارداتی و صادراتی را در خلال 18 ماه بعد از تاریخ تعیین شده توسط وزارت مالیه به دست خواهند آورد. viii. ادارات گمرکی می توانند ارزیابی گمرکی را که محاسبه آن به اساس (CFI) و با استفاده از نرخ رسمی تبادله افغانی طوریکه در فقره 2 تصحیح گردیده تعیین نمایند. ماده 2 : نرخ تبادله اسعار i. ارزش گمرکی اموال که تابع محصول گمرکی می باشد ، به اساس نرخ تبادله اسعارکه از جانب افغانستان بانک به دفاتر گمرکی سپرده می شود تعیین می گردد. ii. نرخها به اساس قیمت تبادله افغانی در بازار آزاد در آخرین روز رسمی هر ماه تعیین می گردد. iii. نرخها ار روز ششم ماه متعاقب می گردد و الی روز ششم ماه متعاقب ادامه می یابد. ماده 3 : جواز وارداتی ماده 4 : اسناد تصفیه گمرکی i. اسناد تصفیه گمرکی افغانستان اظهارنامه گمرکی که به نام اسناد تصفیه گمرکی افغانستان(ACCD) مسمی می باشد ، عبارت از اسناد واحد اداری بوده که جهت تصفیه اموال در گمرکات به کار می رود. اسناد تصفیه گمرکی افغانستان در صورتی لازم است ، که ارزش اموال از 500 دالر متجاوز (قیمت اموال به اضافه حق بیمه و مصارف حمل/ CIF)، یا ارزش اموال کمتر از قیمت فوق گردد و تصفیه با معافیت را متعاقب اهداف قانونی تقاضا نماید. این فورم را می توانید از دفاتر گمرکات به قیمت 20 افغانی فی فورم که مشتمل بر 5 ورق می باشد، به دست آورید. ii. طرز العمل ساده شده اظهارنامه برای مسافرین در خصوص مسافرین که به افغانستان همراه یا بدون لوازم سفرشان می آیند و ارزش اموال آنها کمتر از 500 دالر باشد، باید طرزالعمل ساده شده اظهارنامه مسافرین را استفاده نمایند. ماده 5 : آسان ساختن سیستم تعارفاتی برای مسافران در خصوص مسافران که به افغانستان می آیند ، باید نرخ ثابت محصولات گمرکی بر اموال که جهت استفاده شخصی وارد شده و اندازه آن از معافیت محصولاتی تجاوز می نماید ، و نیز بر اموال که جهت استفاده تجارتی وارد می گردند، وضع گردد. ماده 6 : تصفیه اموال از طریق گمرکات i. فقط کمیشن کاران گمرکی که دارنده جواز از جانب وزارت مالیه می باشند ، صلاحیت تصفیه اموال وارداتی و صادراتی را در گمرک دارند. ii. این قواعد و طرزالعمل از تاریخ 27 جدی 1382 در دفاتر گمرکات در کابل ، افغانستان نافذ و طی سال 1383 به صورت مرحله وار در سایر ولایات تطبیق خواهد گردید. iii. اشخاص دارنده جواز کمیشن کاری گمرک می توانند به یکی از اشکال ذیل فعالیت نمایند: کمیشن کار عمومی که برای مشتریان به نام خود ایشان خدمات تصفیه اموال وارداتی و صادراتی را در گمرکات فراهم می سازد و جهت انجام چنین خدمات فیس اخذ می نماید، یا کمیشن کار خصوصی که خدمات تصفیه گمرکی اموال را صرف برای خود انجام دهد. i. افراد عادی می توانند تصفیه گمرکی اموالشان را بدون استفاده از کمیشن کار خود انجام دهند.در صورتی که اموالشان به منظور شخصی وارد شده تجارتی نباشد وهمچنان ارزش اموال

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود

روند تکاملی جهانی شدن

مرحله آغاز جهانی شدن قبل از قرن هجدهم:

        تعین نمودن نقطه دقیق بعنوان آغاز جهانی شدن مشکل است. این روند دوره تکوینی بسیار طولانی دارد. اما لحظه دقیق شکل گیری آن مشخص نیست. اندیشه های مربوط به زمین به عنوان مکان واحد در بسیاری از دانش های که میتوان آنها را مذاهب دنیا نامید نهفته است:                 

        نخستین مورد اینگونه اعتقاد بر میگردد به قرون پنجم و ششم قبل از میلاد که با آئین زرتشت و بودا ظاهر شده است. بطور مشخص تر طی قرون متمادی یهودیان به تصوری از یک اجتماع فراجهانی اعتقاد داشته اند تا بتوانند تمامی کسانی را که بصورت پراگنده در سراسر دنیا وجود دارند، متحد سازند.                                                                                           

         مسیحیت نیز قبل از آنکه ( ایزاک وات – Isaac Watt )  در سال 1719 میلادی سرود مذهبی خود را بنام ( مسیح در جایی که خورشید هست حکومت خواهد کرد ) منتشر کند، آرمانهای جهانگرایی داشته است.

        در قرن هشتم میلادی و سده های پس از آن مسلمانان نیز از تصور دنیایی واحد تحت لوای اسلام، الهام گرفته اند.                                                                                               

       در نوشته های با قدمت بیش از پنجصد سال نیز میتوان اشارات مربوط به تفکر جهانی را پیدا کرد. مثلاً  در قرن چهاردهم میلادی نویسنده گانی مانند( دوبوا-Dubois  ( ، ( مارسیلوس – Marcellus ) و ( دانته – Dante ) پیشنهاداتی به منظور تشکیل حکومت فرا دولتی داده اند. عقاید مربوط به قانون بین المللی ، که از قرن شانزدهم به بعد تقویت شد ، به همین ترتیب از این فرض دفاع کرده است که باید مجموعه ای از قوانین  واحد در سراسر دنیای متمدن اجرا شود.

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود

روانشناسی و مدیریت خشم

براساس تعریف دکتر چارلز اسپیلبرگر روانشناسی که متخصص مطالعه خشم است: «خشم حالتی عاطفی است که از نظر شدت از تحریک ملایم تا عصبانیت شدید تغییر می کند.» مانند سایر عواطف همراه با تغییرات فیزیولوژیکی و زیست شناختی است. وقتی عصبانی می شوید ضربان قلب و فشار خون شما بالا می رود و نیز سطوح هورمون های مربوط به انرژی مانند آدرنالین و نورآدرنالین افزایش می یابد. علت خشم می تواند هم رخدادهای بیرونی و هم درونی باشد؛ شما می توانید از دست شخص بخصوصی عصبانی باشید (یک همکار یا رئیس) یا یک رویداد (یک گره ترافیکی، یک پرواز لغو شده) یا خشم شما می تواند به دلیل نگرانی و تشویش در باره مسایل شخصی تان باشد. خاطره رخدادهای دردناک و خشم آور نیز می تواند احساس های عصبانیت را برانگیزد.
ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید
لینک دانلود

روانشناسی رشد

روانشناسی را تعریف کنید؟

عبارت است از بررسی طبیعت فرد و علل کیفیت رفتار انسان و می توان گفت که روانشناسی به مطالعه جنبه های مختلف رفتار (جسمانی عقلانی، عاطفی، اجتماعی و اخلاقی) انسان و ارتباط این جنبه ها با هم می پردازد. 

2- روانشناسی رشد را تعریف کنید؟

بررسی جریان تحولات و تغییرات در فرآیند رشد زیستی، اثرات محیطی، چگونگی شکل گیری و از بین بردن آنها در مسیر زندگی را (روانشناسی رشد) می گویند. این فرایند از آغاز تشکیل نطفه انسان تا کهنسالی ادامه دارد و شامل مهارت هایی از قبیل مهارت های حرکتی، رفتار اجتماعی، ساخت های شناختی و شخصیتی می باشد.

3- عوامل مؤثر در رشد را نام ببرید؟

1- وراثت: که منظور از آن انتقال صفات از والدین و اجداد به فرزندان است.

2- تکوین و چگونگی آفرینش عضوی و وظایف بعضی از اعضای داخلی به خصوص غدد داخلی اند؛ و کرین که مواد ترشح شده آنها بر وظایف و کنش های مختلف بدن تأثیر دارند و برای تثبیت و حفظ شکل بدن با همدیگر همکاری می کنند.

3- تغذیه: که در رشد و ساختمان سلول ها و ذخیره انرژی برای فعالیت های کنونی و آینده رشد مؤثر است.

4- محیط اجتماعی که از روز اول تولد بر او حاکم است و با مادر شروع می شود و به برقراری رابطه با جامعه منجر می گردد.

4- وراثت را تعریف کنید؟

هر کودکی که متولد می شود دارای صفات و ویژگی های مخصوص به خود می باشد و از این لحاظ با کودک دیگر تفاوت دارد یا به عبارت دیگر می توان گفت منحصر به فرد است. این تفاوت ها عمدتاً ناشی از تفاوت ژنتیکی آنهاست. تفاوت های وراثتی معلول ویژگی های گوناگون ژن های افراد است.

5- ژن را تعریف کنید؟

ژن ها مجموعه ای از ملکول های بیوشیمی به نام (دی اکسی ریبونوکئیک) یا مختصراً DNA می باشند که در هسته هر یک از سلول های بدنی به تعداد بسیار زیاد وجود دارند. سلول های هر نوع از موجودات زنده اعم از گیاهان، حیوانات و انسان دارای مجموعه ای از ژن هستند که ساختمان کروموزومی آنها را تشکیل می دهند.

6- در هر سلول انسان چند کروموزوم وجود دارد؟

در هر سلول انسان 23 جفت یا 46 عدد کروموزوم وجود دارد که شبیه هم نیستند.

7- کروموزوم های کدام سلول، جفت نیست؟

سلول جنسی که پس از عمل لقاح و یا انعقاد نطفه به صورت یک تخم بارور به نام (زیگوت) در می آید و روی هم رفته دارای 23 جفت کروموزوم می گردد و مشابه سایر سلول های بدن می شود. 

8- هر کودک چند ژن را از پدر و مادر می گیرد؟

هر کودک دو نوع ژن را از پدر و مادر می گیرد اگر این دو ژن، همانند باشند آن را (هموزیگوت) و در غیر این صورت آن را هتروزیگوت می نامند.

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود

روابط تجارت بین المللی درافغانستان

نگاه مختصر به تاریخ تجارت در افغانستان:

تجارت در کشور ما از زمانه های خیلی قدیم تقریباً 3000 سال قبل از امروز وجود داشته اموال تجارتی ازغرب به شرق و از شرق به غرب از طریق را ابریشم  که از کشور ما می گذشت عبور  و مرور می کرد.

    تا دوران امیر عبدالرحمن  خان تجارت ذریعه حیوانات بارکش صورت می گرفت بلاخره بعد از قرن 19 تغیرات در عرصه سرک سازی و ترانزیت در کشور های همسایه افغانستان بوجود آمد . که این تغیرات و پیشرفت  در کشور های همسایه هم بالای کشور ما سایه انداخت و در سال های 1950 و 1970 افغانستان هم صاحب راه مواصلاتی به طرف شرق ،غرب، جنوب ،شمال گردید. این ساخت سرک ها در امر تجارت خیلی ممد واقع گردید . تا قبل از سالهای 1920 تاجران افغانی از طریق پاکستان تجارت انجام می  دادند ولی در سال 1920 نظر به دلایل سیاسی که وجود داشت بریتانیا ی کبیر در این باره ممانعت کرد و بالاخره تمایل کشور افغانستان به کشور های مشتر ک المنافع روسیه شوروی گردید .و معاهده تجارتی با شوروی سابق امضا کرده اند در این موافقت نامه این طور تعهدگردید که اموال افغانستان بدون حق العبور به کشور های مشتر ک المنافع صادر گردد . ولی بعد از سقوط اتحاد جماهیر شوروی تجارت در آن طرف دریای آمو کم گردید در کل اگر به تاریخ مراجعه کنیم همه عقب مانی ها ی افغانستان ناشی از مداخلات بیگانه گان بوده که در نتیجه مانع رشد و انکشاف اقتصادی در کشور ما گردید[1]

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید
لینک دانلود

تحلیلی بر رشد اقتصادی در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی (OIC)با تاکید بر تجارت و سرمایه انسانی

تجارت را موتور رشد اقتصاد و آن را نقطه عزیمت برای آغاز فرآیند رشد و توسعه می دانند. در کشورهای اسلامی نیز،  تجارت به عنوان راه حلی  برای توسعه اقتصادی این کشورها در قالب راهبردهای مختلف توسعه مطرح است. از سوی دیگر، پیشرفت های تجاری و دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی در کشورهای اسلامی می تواند در گرو توسعه و گسترش سرمایه انسانی باشد. به عبارت دیگر، این کشورها، زمانی می توانند از منافع ناشی از تجارت بین الملل بهره مند شوند که از نظر موجودی سرمایه انسانی و سطح دانش و تخصص نیروی انسانی در سطح بالایی قرار گیرند. لذا این کشورها باید با به کارگیری سرمایه انسانی مولد و کارآمد، زمینه های بومی شدن دانش و فناوری وارداتی را از طریق واردات کالاهای سرمایه ای و صنعتی فرآهم کنند، همچنین از طریق تطبیق تکنولوژی های وارداتی با شرایط محلی و طراحی مدل های جدید و استفاده از سرریزهای تحقیق و توسعه ، امکان تبدیل مواد خام صادراتی به کالا و جانشین کردن صدور کالا به کالا به جای صدور مواد خام را ایجاد نمایند.

بدین لحاظ برای شناسایی ساختار اقتصادی، تجاری کشورهای عضو کنفرانس اسلامی،  هدف این مقاله بر تحلیل تحولات تجاری  و سرمایه انسانی در این کشورها و آثار ایجاد شده بر رشد اقتصادی آنها متمرکز می شود. 

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود

دولت های ملی و اقتصاد جهانی

تحولات تکنولوژیک و سیاسی نیم قرن اخیر جهان را وارد عصر جدیدی کرده است که ویژگی برجسته آن کاهش سریع فاصله های زمانی و مکانی، ادغام فزاینده نظام های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جهان و رشد خیره کننده تولید و مصرف است. در اثر این تحولات پروسه های تولید، توزیع و مصرف دگرگون گشته و ساختارهای اقتصادی و سیاسی و مناسبات اجتماعی دستخوش تغییرات بنیادین شده اند.

     طی سه دهه اخیر تجارت جهانی با سرعت بی سابقه ای رشد کرده است. در سال 1970 میزان کل واردات و صادرات بین المللی بالغ بر 26درصد تولید ناخالص جهان بود. در سال 1980 این شاخص به 40درصد و در سال 2000 به 50درصد افزایش یافت اما رشد سرمایه گذاری مستقیم خارجی از این نیز چشمگیرتر بوده است. طی دهه 60 نرخ رشد سرمایه گذاری مستقیم خارجی دو برابر نرخ رشد تولید ناخالص و 4/1 برابر نرخ رشد صادرات جهان بود. طی دوره 199991986 میانگین نرخ رشد سرمایه گذاری خارجی به درصد 26 در سال افزایش یافت. در مجموع در فاصله 200001960 حجم کل سرمایه گذاری خارجی جهان از 70 میلیارد دلار در سال 60 به متجاوز از 6000 میلیارد دلار در سال 2000 افزایش یافت. مقایسه روند رشد تولید ناخالص، صادرات و سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهان بیانگرآن است که طی نیم قرن گذشته رشد صادرات سریع تراز رشد تولید و رشد سرمایه گذاری مستقیم خارجی به مراتب سریع تر از رشد تجارت خارجی بوده است. این امر به معنای افزایش وابستگی اقتصادهای جهان به یکدیگر و ادغام فزاینده آن هاست.

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود

ابعاد اقتصادی و سیاسی عدالت اجتماعى

تأمین  عدالت در بعد دینی خود یکې از ارکان عمده اسلام دین مقدس اسلام است و در آیات مقدس و پاک قرآن کریم خداوند در چندین مورد حکم به عدالت نموده است چنان چه فرموده (ان الله یا مرکم بالعدل ) به تحقیق خداوند شما را به عدل امر می کند و در سوره نسا آیه 58 فرموده است ( و اذا حکمتم بین الناس ان تحکمو ا بالعدل ) میان مردم حکم و قضاوت نمایید به عدالت. اما در بعد سیاسی آن اصطلاح تأمین  عدالت اجتماعی مکرراً منحیث یک شعار سیاسی به کار می رود که ابعاد اجتماعی داشته که بنیاد و زیربنای آن را اقتصاد سیاسی و قوانین اجتماعی در جامعه مدنی تشکیل می دهد تا ضروریات اقتصادی و مادی جامعه را به شکل عادلانه تدوین نماید که روبنای آن رفاه عامه و تأمین  حقوق بشر می سازد. از نظر دوکتورین سوسیال دموکراسی فعالیت های اقتصادی دولت باید بیشتر متوجه پروژه های زیر بنای اقتصادی جامعه باشد مانند راهسازی ، تولید انرژی ، صنایع ثقیله و امثال آن. از نظر تیوری اقتصادی سوسیال دیموکراسی دولت باید به خاطر جلوکیری از قطبی شدن اقتصادی جامعه بین ثروتمندان و فقرا فعالیت های سکتور اقتصاد خصوصی را رهبری و نظارت کند و بین رشد اقتصاد دولتی و سکتور خصوصی اقتصادی فعالیت ها را هم آهنگ کند تا زمینه رشد متوازن و متناسب اقتصادی ملی کشور فراهم سازد. بنابر آن سکتور اقتصاد خصوصی در چوکات رشد اقتصاد زیربنایی جامعه تدوین گردد تا تورید و تولید سکتور خصوصی متناسب به نیازمندی اقتصادی جامعه و مطابق به منافع ملی رشد یابد. دولت باید سکتورخصوصی تولید را از طریق قانون نامه کار تولیدی و قانون نامه مالیاتی نظارت کند تا مزد کارگر و شرایط کار عادلانه به وجود آید. انحصار تولید و تورید صرف حق دولت می باشد تنها در صورتی که منافع ملی ایجاب نماید و قشر کم درآمد جامعه از صدمه رقابت مارکیت آزاد حفظ نماید و زمان انحصار دولت باید مطابق منافع ملی در رابطه با تولید و تورید مارکیت آزاد چک و بیلانس گردد. ایجاد رقابت و لغو انحصار اعم از دولتی و بخش خصوصی عبارت است از بنیاد تیوری اقتصادی لیبرال یا بازار آزاد که مرحله نهای رشد بازار آزاد در کشور های صنعتی قابل برسی و تحقیق میباشد. توسعه اقتصادی و اجتماعی جهت بهره ‌گیری از تجارب کشورهایی را که در جهان سوم مدل سوسیال ‌دیموکراسی را برای اداره امور اقتصادی جامعه برگزیدند برای کشورهای در حال رشد مانند افعانستان مناسب ‌تر می ‌دانم زیرا این راه  برقراری و پخته شدن دموکراسی به خصوص در عرصه اقتصادی و اجتماعی با ایجاد دولت‌ رفاه عامه است. برجسته ‌ترین خصوصیت اقتصاد سوسیال ‌دیموکراسی عبارت است از حرکت گام به گام و انجام اصلاحات اقتصادی و اجتماعی تدریجی برای انجام تحولات عمیق اقتصادی و اجتماعی است. هدف اصلاحات اقتصادی سوسیال ‌دیموکراسی حرکت به سمتی است که در آن عدالت اجتماعی به طور نسبی در بعد اقتصادی برقرار و ملت از امکانات اقتصادی ، سرمایه های ملی و حقوق مساوی برای تحقق اهداف اقتصادی و آمال اجتماعی و سیاسی خود برخوردار شوند. پرنسیپ های اقتصادی سوسیال ‌دیموکراسی ، جامعه  و روند های سیاسی و اقتصادی را از دام انقلابی‌گری سیاسی و مافیای اقتصادی نجات داده و آن را به جنبش ملی و اجتماعی  حافظ منافع ملی و عدالت اجتماعی  مبدل می کند. ایالات متحده امریکا راه اقتصاد لیبرال و کپیتالستی ، اتحاد شوروی سابق و چین از طریق اقتصاد سوسیالستی و کشور های سکندناوی و کانادا از طریق استفاده  از پرنسیپ های سوسیال دیموکراسی و در جهان سوم هند از طریق از پرنسیپ اقتصاد سوسیال دیموکراسی و کشور های عربی از طریق عواید منابع نفتی به مدارج رشد اقتصادی رسیده اند. رشد اقتصادی هر کشور و هر نهاد اقتصادی در نقد عملکرد واقعی آن در یک روند شناخته شده و تحلیل از احوال اقتصادی است و نه از روی دساتیر و نسخه های اقتصادی کشور های اجنبی و ادعاها و یا تصورات انتزاعییی که دیگران از آن دارند و یا بر آن تحمیل میکنند. با این تصور می‌توانم بگویم که پرنسیپ اقتصادی سوسیال ‌دیموکراسی خصوصاً در مدل کشور های سکاندیناوی در جهت تحصیل عدالت اجتماعی از طریق انتظام تولید ملی و توزیع ثروت و امکانات ملی در جامعه عمل کرده است. تفاوت پرنسیپ های اقتصاد لیبرال و سوسیال ‌دیموکراسی تنها در نوع نگاه آنها به قشر کم درآمد و ضعیف و جلو گیری از وارد شدن  آسیب  اقتصادی و اجتماعی بر این قشر و استقطاب اقتصادی جامعه است. اگر تجربه تطبیق پرنسیپ های اقتصاد سوسیال ‌دیموکراسی در کشورهای سکندناوی (سویدن، ناروی ، دانمارک، فنلاند و ایسلند) را که به نظر بسیاری از دانشمندان دکتورین اقتصادی و سیاسی سوسیال ‌دیموکراسی در همه کشورهای این منطقه پلان گذاری اقتصادی و اجتماعی گسترده در زیربنای جامعه جهت رفاه عامه در دستور کار قرار داشته است. هدف اصلی این دولت‌ها رفاه اقتصادی ، عدالت اجتماعی و توانمند سازی قشر آسیب ‌پذیر جامعه بوده است که این دولت‌ها تحقق این اهداف را برای همه ملت تدارک دیدند. مقصود اصلی از تطبیق پرنسیپ های اقتصاد سوسیال دیموکراسی عبارت از عدالت اجتماعی در ساحه اقتصادملی است و وظیفه دولت تضمین فرصت های عادلانه و منصفانه برای ملت جهت رشد و بالنده گی اقتصادی در جامعه مدنی است. اتخاذ چنین ستراتیژی مستلزم عکس العمل و مداخله دولت در برخی ساحات زیربنای اقتصادی ملی است- ساحاتی که اقتصاد لیبرال مداخله در آنها را مخالف اساسات خود( اقتصاد آزاد) می داند گرچه سوسیال دیموکراسی با در نظر داشت منافع ملی وعدالت اجتماعی به صورت اجمال اصول اقتصاد آزاد را می تواند بپذیرد.

دوکتور عبدالحی نیازی.

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید.

لینک دانلود