Economic-seminars

Economic-seminars

سیمینار های اقتصادی برای دانشجویان
Economic-seminars

Economic-seminars

سیمینار های اقتصادی برای دانشجویان

نقش کمک های خارجی در باز سازی افغانستان

چکیده ی در مورد  تاریخچه کمک ها

کمک های خارجی ظاهرآ وسیله ای است برای تقویت اقتصادی یک کشوری با استفاده از منابع کشور دیگر، البته اگر در همین مفهوم ساده به کمک های خارجی نگاه شود، شاید بتوان آثاری از کمک را در دوران قبل از جنگ جهانی دوم نیز تشخیص داد.

شاید کمک برخی از کشورهای استعماری به مستعمرات در این مجموعه قرار گیرد، هر چند کمک به مستعمرات اگر وجود داشته باشد- در واقع ادامه سیاست های داخلی کشور استعمارگر به حساب می آمده زیرا مستعمره بخشی از آن کشور بوده است و این در واقع با وضعیت فعلی کمک در روابط بین الملل قابل مقایسه نیست.

همینطور گفته می شود که کمک در واقع همان پرداخت یک دولت مستقل به دولت دیگر و یا طبقه ای از یک کشور به طبقۀ کشوری دیگر برای اتحاد، انعقاد پیمان نظامی و یا انجام سایر خدمات مورد نظر کشور کمک کننده.

با توجه به این برداشتها باید گفت کمک در مفهوم جدید در واقع به دوران بعد از جنگ جهانی دوم باز می گردد. چنانچه اولین برنامه کمک خارجی، طرح مارشال، یا "برنامه بازسازی اروپا" بود. این برنامه در سال 1948 با عجله برای کمک به کشورهای اروپایی به مبلغ 13 میلیارد[1] دالر امریکایی طی یک دوره چهار ساله که به شدت از جنگ جهانی دوم صدمه دیده بودند، صورت گرفت.

انتظارات فراوانی از کمک می رفت که یکی از آنها غلبه بر فقر بود. اما کمک های خارجی در حال حاضر به دلیل رؤیاهای ناتمام و کاهش انتظارات، در دورۀ میانی خود احاطه شده است. بسیاری از مؤسسات کمک رسانی با زوال روحیه جوانی، خود را به تنهایی در گیر مبارزه ای برای دفاع از موجودات خود در برابر سیل انتقادات می یابند.

چنانچه امیدهای فراوانی که از کمک های خارجی پدید آورده بود از موفقیتهای اولیه آن ناشی می شد. و امریکا به منظور احیای اقتصادی جهانی وسد کردن گسترش کمونسیم و نفوذ شوروی، 5/2 در صد از تولید ناخالص ملی خود  ر ا درقالب طرح مارشال  طی سالهای 1951 -1947 صرف بازسازی اروپای غربی نمود.

امریکا با انگیزه های بشردوستانه و همچنین منافع اقتصادی و امنیتی، از طریق گسترش کمکهای خارجی به جهان در حال انکشاف طی دهه 50 ترغیب شد. در این میان بانک بین المللی ترمیم  توسعه (IBRD) یا بانک جهانی تأکید خویش را از بازسازی اروپا به سوی توسعه جهان سوم تغییر داد. مخصوصا بعد از استقلال مستعمرات اگاهان امور به این عقیده اند که تئوری پردازان کشورهای صنعتی به دنبال راههای برای استمرار حضور و ادامه نفوذ در مستعمرات سابق بودند. این کار باید از طریق حضور آنان در اقتصاد کشورها انجام یابد و درنتیجه  می بایست "نظم اقتصاد جهانی" شکل گرفته در دوران استعمار، یعنی تقسیم جهان به دو گروه تأمین کننده مواد خام و مصرف کننده مواد خام محفوظ بماند. تئوری های ارائه شده در دهه های 1960 و 1970 بر محور همین هدف عرضه شده اند. در این میان نظریه "دایره شیطانی" یا "دور باطل فقر" بهترین توجیه مفید بودن حضور کشورهای در کشورهای تازه استقلال یافته بود. چون در کشورهای جهان سوم سرمایه کافی به علت کمبود پس انداز وجود ندارد. این امر سرمایه گذاری تولیدی را مختل می نماید که در نتیجه رشد و انکشاف به وجود نمی آید. عدم رشد و انکشاف به گسترش فقر منجر خواهد شد. این امر به نوبه خود توان پس انداز و تجمع سرمایه را باز هم محدودتر می کند.

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید
لینک دانلود

افغانستان و انفلاسیون در4 سال گذشته

مقدمه :-

 

کلمۀ انفلاسیون از جملۀ پدیده های عمدۀ اقتصادی در حال حاضر است که حایز اهمیت و قدامت تاریخی میباشد . چنانچه در عصر امپراطوری روم در قرن دوم و سوم میلادی تورم پولی سیستم اقتصادی امپراطوری روم را تهدید کرده و هرج و مرج پولی موجب بوجود آمدن معضله های عمده اقتصادی گردیده است . از قضایای که در طی سال های اخیر دانش اقتصاد را به خود جلب کرده است و در عین حال در دستۀ اول مسایل قتصادی معاصر خود را بلند نشان داده است موضوع انفلاسیون بوده است.

در مسیر تاریخ به صراحت و آشکارا ثابت گردیده است که انفلاسیون بصورت پیوسته آماده کردن کشور ها برای جنگ و یا جبران خساره ناشی از جنگ به وجود آمده است .

 

معضلۀ ( انفلاسیون در 5 سال گذشته در افغانستان ) که موضوع بسا قابل تعمق در جامعۀ فعلی بوده و مورد بحث دانشمندان و سیاست مداران اقتصادی و افراد عامه را تشکیل میدهد که عوامل اساسی آن را عدم استقلالیت  سیاسی ، موجودیت بازار آزاد ، فساد اداری ، عدم موجودیت کامل عوامل تولید ویک اقتصاد تولیدی وغیره عوامل تشکیل میدهد که به تفصیل هر یک خواهیم پرداخت.

 

البته قابل تذکر است که تحت عنوان فوق کدام تحقیق قبلی صورت نگرفته است ولی یکی از تحقیقات پیشین در مورد ( انفلاسیونی در سال های 1364 ) صورت گرفته است که در آن به علت یابی انفلاسیون پرداخته شده است که یک تحقیق کهنه است ، دارای ارقام و معلومات نبوده و نمیتواند که جوابگوی عواقب وجوانب دیگر انفلاسیون(اثرات آن بالای اقتصاد ، و راه های بیرون رفت از آن )   در سال های 1383-1385  در افغانستان باشد.ازینکه انفلاسیون برای اقتصادیون در سال های1383 -1386 که افغانستان بعد از سه دهه جنگ دوباره شروع به بازسازی نموده است بسیارقابل توجه  و باعث نگرانی بوده میتواند و نیر آنچه که درتحقیقات قبلی نبوده است همانا نبود ارقام سرتاسری ، معلومات سرتاسری در مورد نظریات مردم افغانستان ، و نظریات اقتصادیون معاصر میباشد.که تحقیق کنونی در مورد موضوع فوق از ماه جدی سال 1386- ماه حمل سال 1387  خورشیدی صورت گرفته است که با اهداف ذیل با استفاده از روش های تحقیقاتی ( کمی ، کیفی ، وکتابخانه ئی) پیگیری شده است .

 

اهداف:

1- عوامل انفلاسیون در افغانستان

2- اثرات انفلاسیون بالای اقتصاد افغانستان

3- راه های بیرون رفت از از انفلاسیون فعلی 

4- عواقب آن

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود

زباله

دسته بندی زباله جات به تر و خشک

1. زباله جات تر

1.1-  زباله جات غذایی: برنج، انواع قورمه، گوشت، مرغ، ماهی، روغن های خوراکی سوخته و فاسد شده.

1.2-  سبزی و میوه: زباله میوه، سبزی و میوه فاسد شده، تفاله چای و ...

- 70% زباله های شهری را زباله تر تشکیل میدهد، زباله جات تر طی فرایندی به کمپوست تبدیل میشوند که در امور زراعتی و باغبانی مورد استفاده قرار میگیرد.

2. زباله جات خشک

2.1- پلاستیک

پلاستیک از نفت درست می‌شود که منبعی تجدید ناپذیر است. آنها تقریباً 10 درصد وزنی جریان زباله هستند اما حدود 20 درصد حجم زباله‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. حدود نیمی از این زباله پلاستیکی هم ناشی از انواع بسته بندی‌ها است. بقیه این پلاستیکها از کالاهایی مثل کمپیوترها، رادیوها، ریش تراش‌ها و اسباب بازیها بدست می‌آید. 

هر تکه پلاستیکی که دور انداخته می‌شود سالها و سالها همانجا می‌ماند. اما امروز فقط حدود 5 درصد پلاستیکها، عموماً بوتلهای نوشابه‌ و پلاستیکهاه شیر بازیافت می‌شود. در خانه تان می‌توانید دو نوع پلاستیک را که آسان بازیافت می‌شوند و به عنوان الیاف و یا ظرف دوباره استفاده می‌شوند، پیدا کنید: یکی پلاستیکهای که از بوتلهای نوشابه بازیافت می‌شوند و به عنوان الیاف و یا ظرف دوباره استفاده می‌شوند.
یکی دیگر پلاستیکهای ظرف شیرهستند که تبدیل به بوتل، اسباب بازی و سایر چیزها می‌شوند.

مخلوط این پلاستیک‌ها هم به سطل زباله، چوکی پارک و حتی اتصالات راه آهن بدل می‌شود. جدا کردن پلاستیکها بر اساس نوع به سازنده کمک می‌کند که محصولات بازیافتی با کیفیت بالاتر تولید کنند. یک راه ساده برای فهمیدن اینکه شی بازیافتی از چه پلاستیکی است، نگاه کردن به آخر محصول و دیدن شماره ای است که درون نشانه بازیافت درج شده است.

برای بازیافت شدن، پلاستیک را تکه تکه کرده یا ذوب می‌کنند و آنها را برای ساخت محصول جدید استفاده می‌کنند. هر چند پلاستیکهای شماره 1 یا شماره 2 آسانتر از همه بازیافت می‌شوند اما در آینده سایر پلاستیک‌ها هم بازیافت خواهند شد.مانند : انواع ظروف پلاستیکی، پوش ها و کیسه های پلاستیکی، طناب های پلاستیکی، اسباب بازی های پلاستیکی، فلم های عکاسی، انواع اسفنج و ...

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود

اهمیت وتاریخچه فابریکه سمنت غوری

تاریخچه فابریکه سمنت غوری:

 

دولت اراده نمود تابه منظوراستوارنمودن بنیه اقتصادملی کشوروبه ملاحظه تسریع بخشیدن کارهای ساختمانی یک فابریکه بزرگ سمنت که یگانه دست گاهی تولیدی سمنت جبل السراج ضرورت ومایحتاج سمنت تمام پروژه های وموسسات واشخاص انفرادی راتکافوع نمی توانست وبه منظورانکشاف بیشترصنایع وتسریع بخشیدن امورساختمانی برعلاوه فابریکه سمنت جبل السراج فابریکه جدید تولید سمنت غوری رابه ظرفیت بیشتر درمنطقه پلخمری که ازهرحیث مناسب پنداشته میشود جدیدآ اعماروبه کاراندازدواین ماده عمده تعمیرات را درداخل کشورتهیه کند روی این اصل اقتصادیت یک هیت جیولوجست وتخنولوک چکوسلواکی موظف گردید که درموضوع مطالعه وتدقیق علمی بدارند ودرصورت میسربودن امکانات عملی آن درزمینه اقدامات جدی به عمل آورده شود.

                ازینکه نتیجه مثبت مطالعات علمی هیات مذکورموفق باخواست دولت بودازطرف مقامات مربوط وباصلاحیت وزارت جلیله پلان معادن وصنایع درموضوع وترتیب قرارداد وفراهم نمودن زمینه ساختمان فابریکه منطبق بانظریات متخصصین داخلی وخارجی اقدامات گردید.

                تااینکه قرارداد ساختمان این دستگاه دردومرحله بین نمایندگان دولتین افغانستان و چکوسلواکیا که یکی بتاریخ اول دلو 1337 مطابق 1959 میلادی و دومی روی احتیاج بازهم بیشترسمنت مصارف پروژه های انکشافی کشور بتاریخ 27 حمل سال 1340 امضا گردیدوساختمان هرکدام ازمراحل دوگانه فابریکه سمنت ظرفیت روزانه 200 تن را عبارت است یعنی ظرفیت مرحله اول 200 تن وظرفیت مرحله دوم نیز روزانه 200تن وظرفیت هر دو قسمت فابریکه منحیث المجموع روزانه 400 تن میباشد.اختتام کار مرحله اول برج حمل 1341 ه ش وانجام کارساختمانی مرحله اول اوایل سال 1342 است.

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود

معرفی اصطلاحات در محاسبه

در ذیل بعضی از اصطلاحات محاسباتی و شعبه مالی به معرفی گرفته میشود.  چی نقشی را شعبه مالی در یک نهاد اقتصادی دارد.

 

?       مفهوم محاسبه

?       شعبه مالی

?       مفاهیم محاسبه

?       مزایا و محدودیت ها

?       مفهوم یک سیستم محاسباتی

?       استفاده کنندگان معلومات محاسباتی

?       اصطلاحات اساسی محاسبه

?       تمرینات

 


1.1          مفهوم محاسبه

 

هرگاه ساده تر صحبت کنیم, هر زمانی که پول مورد بحث قرار میگیرد محاسبه ضروریست. محاسبه را معمولاً بنام زبان یا لسان تجارت مینامند. وظیفه اساسی هر لسان اینست که در تأمین روابط سهولت ایجاد کند. محاسبه نیز این وظیفه مهم را میان تمامی نهاد ها مانند دفاتر دولتی, نهاد های انتفاعی خصوصی و عامه,  مؤسسات تمویل کننده, مؤسسات خیریه, بنیاد های دینی, احزاب سیاسی و غیره ایفأ میکند.

 

محاسبه یکی از علوم های باستانی بوده, بدون شک مانند پول و اسعار دارائی قدامت تاریخی میباشد. اما مانند هر پدیده دیگر این هنر نیز در اوایل شکل بدوی و اولیه را گذرانیده است. مفکوره سیستم محاسبوی امروزی توسط شخصی بنام لوکا فرا پاسیولی که در قرن پانزدهم در ایتالیا میزیست ایجاد گردیده است. این هنر از دیر زمانی بدین مورد استفاده قرار دارد اما در این اواخر یعنی در دهه سی مفکوره های محاسبه مورد مطالعات جدی تر قرار گرفته است.

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود

گمرکات در افغانستان

مفکوره ایجاد قانون جدید گمرکات برای افغانستان

 

 

          منحیث بخشی از توافقات بن دولت انتقالی اسلامی افغانستان موافقه نمود تا اساس سیستم قوانین کشور را مورد تجدید نظر قرار دهد.

          با مرور بر قوانین مالی آشکار گردید که لازم است تا بسیاری از قوانین مورد تسوید دوباره قرار بگیرند تا بتوانند با معیارات و طرزالعمل های بین المللی عیار گردیده و به افغانستان از نظر اقتصاد موقف نیرومندی ببخشد.

 

مفکوره ایجاد قانون جدید گمرک برای افغانستان از کجا منشاء گرفت؟([1])

          یک تعداد قوانین خاص به حیث اولویت های کاری شناخته شدند. این قوانین مشتمل بودند بر قانون بانکداری، قانون سرمایه گذاری، قانون مالیات برعایدات و امثال آن.

          در ماه می سال 2002 صندوق وجهی بین المللی قانون گمرکات را نیز شامل لست فوق نمود و دولت انتقالی اسلامی افغانستان نیز با این موضوع موافقه نمود. از آن پس اصلاحات گمرکی و قانون جدید گمرکات برای حمایه چنین اصلاحات در جمله اولویت ها قرار گرفت.

اول  

          دولت انتقالی اسلامی افغانستان موافقت نمود تا قانون جدید گمرکات و اصلاحات گمرکی تا حد امکان مطابق به مودل ها و معیارات بین المللی گمرکات که توسط مراجع آتی وضع گردیده اند عیار ساخته شود:

          سازمان جهانی گمرکات  یا(wco) طی میثاق یا کنوانسیون کیوتو

            سازمان جهانی تجارت یا(WTO)

          اطاق های تجارت بین المللی(ICC )

دوم

          دولت انتقالی اسلامی افغانستان موافقت نمود تا قانون جدید گمرکات و اصلاحات گمرکی تا حد امکان مطابق به مودل ها و معیارات بین المللی گمرکات که توسط مراجع آتی وضع گردیده اند عیار ساخته شود:

          سازمان جهانی گمرکات  یا(wco) طی میثاق یا کنوانسیون کیوتو

            سازمان جهانی تجارت یا(WTO)

          اطاق های تجارت بین المللی(ICC )

سوم    

          بانک جهانی WB  و صندوق وجهی بین المللی IMF)

          سایر مراجع: اتحادیه پُست جهانی، کنفرانس بین المللی انتقالات سریع، انجمن  جهانی محموله های هوایی یا    (International Air Cargo Association

چهارم

          همچنان توافق صورت گرفت که اصلاحات گمرکی قبل از تسوید قانون جدید آغاز گردند.

          قانون سابقه  گمرکات و طرزالعمل های مربوطه آن توسط فرمان ریاست جمهوری مبنی بر اصلاحات فوری آن تعدیل گردید.

          فرمان ریاست جمهوری جولای 2003 تطبیق فوری موارد آتی را حکم نمود:

          سیستم قیمت گذاری موقت برای گمرکات به اساس ایجابات سازمان جهانی تجارت

          یک سیستم جدید کود گذاری و ترخیص اموال که در آن معلومات کمپیوتری شده به سهولت مورد استفاده قرار گرفته بتواند.

 

پنجم 

          نرخ تبادله اسعار به اساس نرخ اصلی بازار

          یک برنامه جدید کمیشن کاران گمرکی دارنده جواز

          این اصلاحات باید در قانون جدید گمرکات گنجانیده میشدند

ششم       

          انجام مشوره با:

          مسئولین گمرکات اعم از دفاتر محلی و مرکزی

          سایر وزارت خانه ها خاصتاً وزارت های تجارت، داخله، ارتباط خارجه، عدلیه

          تمویل کنندگان: EU یا اتحادیه اروپا، بریتانیا (DIFID،ASIUSAID، بانک انکشاف آسیایی، بانک جهانی

          سایر تمویل کنندگان: IMF، UNCTAD ، سازمان جهانی گمرکات

          سکتور خصوصی

 

  (اتخاذ تصامیم)[2](2)

          مامورین گمرکی مکلف اند تا در رابطه با واردکننده و یا وارد کننده احتمالی یک تصمیمی را اتخاذ نمایند

          این یک معیاری است که کنوانسیون کیوتو آنرا لازمی می شمارد

          واردکننده باید تمام معلومات لازم را برای اتخاذ تصامیم ارائه نماید

          این تصمیم میتواند در مورد وارداتی باشد که در آینده صورت میگیرند مشروط برینکه قبلاً فرمایش داده شده باشند

          تصمیم میتواند تصحیح فورمه ACCD و یا پذیرش آن باشد

          تصامیم گمرکی به شکل کتبی خواهند بود

          مامورین گمرکی در تصمیم گمرکی خاطرنشان خواهند نمود که اگر واردکننده اعتراضی در مورد چنین تصمیم داشته باشد به تآسی از ماده 18 قانون گمرکات رد گردیده میتواند.

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود

چگونگی فعالیت های وزارت تجارت وصنایع درعرصه سرمایه گذاری

فهرست عناوین

عنوان                                                                                                       

مقدمه. 1

 

فصل اول

 

عمومیات.. 2

تاریخچه وزارت تجارت وصنایع. 2

استراتیژی وزارت تجارت وصنایع. 4

وظایف اسا سی وزارت تجارت وصنایع. 4

برخی ازفعالیت های این وزارت: 5

چالش ها درین وزارت.. 8

 

فصل دوم

 

تعریف سرمایه: 8

سرما یه گذاری چیست : 8

انواع سرمایه گذاری.. 9

اهمیت سرمایه گذاری.. 10

سرمایه گذاری های وزار ت تجارت وصنایع. 12

ایجاد دفترثبت مرکزی.. 12

موافقتنامه های وزارت تجارت وصنایع. 13

راهای تشویقی این وزارت.. 14

فواید سرمایه گذاری واهمیت آن در صنعت سنگ های مر مر وگرانیت افغانستان. 14

رهنمود سرمایه گذاری برای افغانستان: 15

 

فصل سوم

 

آیسا    ( AISA  ) 17

پروسه ثبت سرمایه گذاری در افغانستان توسط آیسا 18

اعطای جوازازطرف اداره آیسا 21

خلاصه. 22

نتیجه گیری.. 25

پیشنهادات.. 26

منابع ومآخذ 27

فایل ورد این موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود

پتانسیل نفت و گاز افغانستان

 مقدمه

نفت و گاز از زمانهای بسیار قدیم از طریق تراوش های سطحی شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است. اکتشاف نفت یک دانش بسیار قدیمی و کاربردی است که با جمع آوری قیر(Asphalt)از تراوش طبیعی سطحی(Natural seepages)آغاز و در حال حاضر با استفاده از پیشرفته ترین تکنولوژی ادامه دارد.درگذشته نفت تنها برای مقاصد پزشکی،گرمایی و همچنین مصارف عایق کاری استفاده می شد اما اکنون از مشتقات نفت استفاده های زیادی می شود.قدیمی ترین تئوری  اکتشاف نفت، تئوری تاقدیس(Anticline theory)بود که بوسیله هانت(Hunt)در سال1861معرفی شد.کاربرد این تئوری برای یافتن نفت در قله تاقدیس ها ابزار موفقی بود(رضایی1380). پس از پیدا شدن نفت در سال1880در رسوبات دریایی پنسلوانیا که ارتباطی با ساختمان های تاقدیس(Anticlinal structure)نداشت و شکل گیری نفتگیرها صرفا ناشی از تغییر رخساره رسوبات  بود مشخص شد که ذخایر نفتی می توانند در حوضه های غیر چین خورده هم وجود داشته باشند در نتیجه مفهوم نفتگیرهای چینه‌ای  (Stratigraphic traps)با این کشف فراگیر شد.بعد از اواسط دهه1920با روی کار آمدن روش های جدید مغناطیس سنجی(Magnetometry)،ثقل سنجی(Gravimetry)و مطالعات لرزه ای(Seismic surveys),اکتشافات نفت راه تازه ای برای پی بردن به آنومالی‌ها(Anomalyes)و ساختارهای زیر سطحی (Subsurface structure)غیر قابل مشاهده از سطح پیدا نمود. این تکنولوژی ها به تشخیص موقعیت پی سنگ(Basement)و آنومالی های دیاپیری(Diapiric anomalys)کمک می کنند و به طور کلی یک شمای عمومی از ساختارهای زیر سطحی را آشکار می سازد.بعدها توسعه مدل رخساره ای و تفسیر جزئیات محیط های رسوبی قدیمی(Paleoenvironments)کمک موثری در تشخیص شکل هندسی مخازن(Reservoir geometry)کردند و پیش بینی قابل اعتمادی از کیفیت مخازن از نظر تخلخل و تراوایی ارائه دادند(رضایی1380).

در دهه 1970 پیشرفت در کسب و پردازش(Acquisition and processing)اطلاعات لرزه ای و نیز استفاده از کامپیوترهای سریع برای این منظور توانست نیمرخ های لرزه بسیار دقیق را فراهم آورد و لذا امروزه این مقاطع سیمای عمومی درون زمین را به خوبی مشخص می کند.

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود