Economic-seminars

Economic-seminars

سیمینار های اقتصادی برای دانشجویان
Economic-seminars

Economic-seminars

سیمینار های اقتصادی برای دانشجویان

سیستم معلوماتی محاسبه

سیستم جمع آوری و پروسس ارقام معاملاتی و اشاعه (پخش کردن) معلومات مالی برای گروه های ذیعلاقه بنام سیستم معلوماتی محاسبه یاد میگردد. که این سیستم از یک تصدی نسبت به تصدی دیگر فرق میکند.

عوامل که بالای این سیستم تاثیر دارد و شکل آنرا تعیین میکند وابسته به خواص تصدی و معاملات که این تصدی آنرا انجام میدهد میباشد. مانند بزرگی تصدی، حجم معلومات که از آن استفاده بعمل میآید و خواست های معلوماتی که اداره یک تصدی و یا اشخاص دیگر در سیستم جابجا میکنند.

یک سیستم خوب معلوماتی محاسبه همرای اداره (منجمنت) یک تصدی کمک میکند که سوالات آتی آن را پاسخ ارایه نماید.

1-       چقدر و کدام نوع قروض یا بدهی وجود دارد یا تصفیه نشده است؟

2-       آیا فروشات ما نسبت به دوره ماقبل زیاد تر است؟

3-       کدام نوع دارایی در اختیار داریم؟

4-       خروج و دخول وسایل نقده چگونه است؟

5-       آیا در دوره قبلی یا گذشته مفاد داشتیم؟

6-       آیا کدام شعبه یا بخش از تولید ما به ضرر کار میکند یا به ضرر مواجه است؟

7-       آیا میتوانیم مفاد را که به سهم داران تقسیم مینماییم به آسانی افزایش بدهیم؟

8-       آیا درآمد ما از دارایی خالص رو به افزایش است؟

به همین ترتیب به تعداد بیشتر سوالات پاسخ داده میشود به شرط اینکه یک سیستم خوب و موثر معلوماتی محاسبه وجود داشته باشد تا ارقام، اعداد و معلومات را جمع آوری نماید. فلهذا داشتن یک سیستم منظم و دارای روش خوب معلوماتی محاسبه برای تمام تصدی ها و نهاد های تجارتی سودمند و مفید است.

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود

سیر تحول پول در افغانستان

فصل اول 

ماهیت پــــول وظایف و تعریف آن

قبل از آنکه به مباحث پول شروع کنیم بهتر است ، یکبار دیگر پول را معرفی کنیم . البته تعریف پول آسان نیست ، زیرا نخست در ادوار مختلف تار یخ اجناس متعدد مانند حیوانات ، تنباکو ، سنگها ، فلزات مانند طلا ، نقره ، مس وبالاخره کاغذ بحیث پول شناخته شده . دوم پول در نزد عامه مردم چیزی دیگر یست  نظر به انچه که بانکها یا متخصص اقتصادی آنرا میشناسند . البته این تفاوت در شناخت پول سبب مشکلات میگردد ، زیرا اگر یک جنس را دقیق نشناسیم نمیتوان مشکلات ناشی از آن را در ک کنیم . باید بعضی غلط فهمی ها را که نزد عامه مردم در قسمت پول وجود دارد نشان بدهیم .

 الف - نزد مردم عامه معمول است که  میگویند فلانی شخص پولدار است ، البته از نگاه مسلکی اگر دیده شود شاید منظور آن شخص متذکره بسیار زمین ، جایداد ، موتر و غیره دارد. اما شاید شخص مذکور به معنی اقتصادی (پول نقد ، امانات جاری و میعادی در بانک ، اوراق بهادار و غیره ) تضمینات نداشته باشد . گویا در اینجا پول نزد عامه مردم با ثروت اشتباه شده است .

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود

سیر تاریخی و مفاهیم اولیهً صنعت

سیر تاریخی و عوامل انکشاف صنعت:

1-  پیدایش صنعت:

صنعت سابقهً به درازای عمر بشریت دارد. بشر از همان  زمانی که یاد گرفت تا چگونه از مواد و پدیده های دنیای طبیعی به نفع خود بهره برداری کند عملاً صانع یا تکنولوژیست شد. از همان زمانی که بشر کشف کرد  که یک قطعهً استخوان یا یک چوب دستی را میتواند برای کشتن جانوران یا جابجای تخته سنگها به کارگیرد. افزار ساز شد و افزار سازی ا زنشانه های بارز صنعت است.

انسانها بعد از این تکنولوژی تازهً را برای برآوردن نیازهای اساسی خود بخصوص جهت تأمین خوراک ، پوشاک و سرپناه بکار گرفتند. حالا دیگر موجود انسانی شکار  خود را با چماق (گرز، نوع از آلات جنگی که درقدیم بکار میرفت و از چوب یا آهن ساخته میشد، و سر آن بـیـضوی شکل یا گلوله مانند بود)([1]) از پا در میآوردند. و با چاقوهای سنگی آنرا پوست کرده و قصابی مینمودند. به همین روال آنسانها آهسته، آهسته یاد گرفتند که از پوست جانوران برای خود لباس یا تنپـوش درست کنند، درختان را چطور بـیــاندازند  و یا حرکت دادن و سایدن تخته سنگها و سرپناه های خود را بهبود بخشند.

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید
لینک دانلود

سیاست مالی و کانجانکتور(سیاست مالی و نوسانات حالت اقتصادی) دوره های اقتصادی

کانجانکتور یا نوسانات حالت اقتصادی عبارت از صعود و نزول اوضاع عمومی اقتصادی است که یک پدیده عصر صنعتی می باشد چطوریکه تجارب در کشورهای صنعتی نشان داده اند، شرایط اقتصادی و بخصوص سطح استخدام و تولید بصورت مداوم در حال افزایش نبوده بلکه بعد از مدت چند سال دوره رونق اقتصادی مبدل به دوره رکود فعالیت های اقتصادی کردیده و بعد از سپری شدن این دوره رکود مجددأ دوره رونق آغاز و ادامه می یابد  به همین ترتیب جریان وقایع اقتصادی توسط تغیر و تبدیل رونق به رکود و تبدیل رکود به رونق تشخیص می کردد.چون این نوسانات حالت اقتصادی در کشورهای صنعتی از یکطرف شکل منظم را دارا نبوده و از نظر دوام در هر مملکت بصورت متفاوت بوده است بنابر آن پیشبینی دوره رکود و رونق و تغیر و تبدیل آنها ناممکن بوده و به این ترتیب پیشبینی اتخاذ تدابیر قبلی را نیز ناممکن می سازد. نوسانات حالت اقتصادی بصورت عموم چهار مرحله را احتوا می نماید که عبارتند از مرحله  شروع رونق، مرحله رونق، مرحله اوج رونق ( بحران ) مرحله رکود و یا مرحله کساد.چون مراحل شروع رونق و اوج رونق نقطه تحول رکود  به رونق و رونق به رکود را نشان داده و خیلی قصیرالمدت می باشند از این جهت مراحل رونق و رکود مهمترین مراحل نوسا نات حالت اقتصادی را تشکیل میدهند . در دوره رونق  سرمای گذاریها سطح استخدام، محصول اجتماعی، و قیمت ها روبه افزایش می باشد.
ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید
لینک دانلود
                 
                                                               

سبکهای جدید مدیریت یک دفتر

 

سبکهای مدبربت در یک دفتر

                                                                                                                                                                                   عمومیات

تعریف دفتر:    

اصطلاح دفتر به شیوه ها ی مختلف تعریف شده است .

دانیریک کار شناس ومتخصص مدیریت دفتر چنین بیان میکند "دفتر مانند یک کاخ است ،جایکه کار های اداری یا دفتری انجام میشود " اگرچه این تعریف دانیر معنی امروزی دفتر را نمی رساند اما باز هم یک مفکوره از نگاه وظیفوی در مورد دفتر میباشد.

اصطلاح دفتر به وظایف دفتری پیوسته است ، بنابر این دفتر با کار روی ورق وصل است ،و هم چنان اصطلاح دفتر به فعالیت ها مشخص میشود نه به جای ، جاییکه وظایف دفتری  اجرا میشوند همه وظایف دفتری گفته میشوند .

- دفتر به هر محل که در آنجا معلومات مشابه در اوراق ثبت ، حفظ وبرای دادو ستد و اجرای وظایف فعلی وآینده از آن استفاده میشود ، این معلومات ممکن به تولید ،بازاریابی و یا هم بدیگر فعالیت های دادوستد مربوط باشد و سیستم دفتر به این فعالیت ها متوجه میباشد اسناد و دستورات لازمه برای اجرای این فعالیت ها ضرورت است .

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود

سازمان ایکو و اهمیت اقتصادی آن در افغانستان

فصل اول

 

تاریخچه و تشکیلات سازمان اقتصادی ایکو!

 تــاریـخچه

         درآثاراقتصادی آغاز مفهوم اقتصادبامفهوم توسعه ورشدهمراه بوده است وتجارت میان کشورها برپایه اصل منفعت فایده متقابل استوارگردیده.این همکاری ها دراشکال گوناگون ودرجات متفاوت درهمه زمینه های سیاسی اقتصادی،امنیتی،اجتماعی ویاترکیبی از آنهاشکل گر فته اند.

تاریخ کشورهای صنعتی نشان میدهدکه هرگاه توسعه  تجارت در خطرباشدبه همان اندازه کشورها درمنفعت نمی باشد،زیراباآسیب رسیدن به تجارت توسعه نیزآسیب

پذیر میشود.

       که خودسودآوری،رشد صنعتی،اشتغال واقتصاد را درمجموع مختل میسازدکشوررا درجهان پیداکرده نمیتوانیم که به تنهایی ازعهده همه نیازهای خودبراید ،توان اقتصادی یک کشورکمک میکند تاازتجارت فایده مندشده ونیازهای خودرا بهتربرآورده سازد.

جهانی شدن خوداین امکان را مهیا میسازدتا از وابستگی های متقابل استفاده نموده مزیت های مطلق ونسبی کشورها درنظر گرفته شده،تجارت رونق داده شودجهت رسیدن به این هدف کشور هایکه با هم به نحوی مشترکات تاریخی،فرهنگی،سیاسی،مرزی...دارند با هم همکاری نموده از این طریق مذیت های شانرا شناسایی نموده و آنها را رشد بد هند.

 تاازاین طریق به شگوفایی رسیده ودربازارجهانی ازاین طریق مذیت های شان را شنا سایی نموده وآنهارارشد بد هند تا ازاین طریق به شگوفایی رسیده ودر بازار جهانی ازاین طریق خودرامعرفی کنند.

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود

رابطه فقر با دموکراسی و آزادی

اصولاً در طی سالهای طولانی نظریات زیادی راجع به مسایل فقر و رابطه آن با دولت، آزادیهای سیاسی و مدنی مطرح بوده است. امر مسلم اینست که همگی رابطه ای را میان فقر با آزادیهای سیاسی قایل می شوند؛ اما سوال اصلی این است که آزادیهای سیاسی و مدنی چگونه تأثیری روی مسایل اقتصادی دارد؟ یا به عبارت دیگر، تأثیر سیاسی و مدنی را روی فقر و گرسنگی چطور ارزیابی کینم، مثبت یا منفی؟
دیدگاهها و بخشهایی متفاوتی در باره نیازهایی اقتصادی و آزادیهای سیاسی در گفتگوهای بین المللی مطرح شده است. هنگامیکه جامعه با نیازهای شدید اقتصادی روبرو است، چرا به آزادیهای سیاسی اندیشید؟ همین پرسش و پرسش های مرتبط با آن، موجب نگرانیهای شدید شرکت کنندگان در کنفرانس مشهور به کنفرانس وین در بهار سال 1993 در مورد حقوق بشر گردید. نمایندگان بسیاری از کشورها استدلالهایی را راجع به لزوم تقدم «حقوق اقتصادی» مرتبط با نیازهای مهم مادی نسبت به حقوق سیاسی و مدنی مطرح ساختند. نمایندگان رسمی تعدادی از کشورهای جهان سوم در کنفرانس وین، به رهبری چین، سنگاپور و دیگر کشورهای شرق آسیا به شدت از آن حمایت کردند. تحت تأثیر همین تحلیل ها، مولفه های از این قبیل: چه چیزی باید اول مطرح شود- حذف فقر و بد بختی یا تضمین آزادی سیاسی و حقوق مدنی که چندان به کار مردم فقیر نمی آید- و غیره عرض وجود نمود.
ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید
لینک دانلود

خصوصی سازی و سرمایه

تعدیل ساختاری ونقش دولت

برای اداره امور اقتصادی در هر کشور تحکیم مبانی اقتصادی و مالی از ضروریات عمده به حساب می آید و بنا براین وظیفه دولتمردان و سیاست گذاران را در تبیین صحیح و مجتهدانه آن خاطرنشان می سازد. بدیهی است عدم وجود چنین سیاست هائی، موجب از هم گسیختگی  « رشته اقتصادی » تصدیهای قتصادی و نهایتاً تمامی أحاد جامعه شده و درنتیجه رشد اقتصادی را به شدت متأثر خواهد نمود و موجب توسعه فقر و تهیدستی میان اقشار مختلف جامعه خواهد گردید؛ برای مثال، یکی از سیاست هائی که موجب استوار شدن « رشته اقتصادی » می گردد، توسعه و تحکیم بازارهای مالیه است که با رشد اقتصادی رابطه ای مثبت برقرار می سازد؛ یعنی توسعه بازارهای مالی موجب ایجاد پس اندازهای داخلی بیشتر خواهد شد و می تواند آنهارا به نوع کارآتر در سرمایه گذاری هائی که از نرخ بازدهی بالاتری برخورداراند، تخصیص دهد. بنا براین خدمات مالی یک تأثیر مثبت و مستقل با انکشاف اقتصادی دارد، به عبارت دیگر، هر قدر سهم بیشتری از منابع بازارهای مالیه به قرض گیرندگان خصوصی تعلق گیرد، توسعه بازار های مالیه تأثیر قویتری را بر رشد وانکشاف اقتصادی بر جای می گذارد. درمجموع، توسعه بازارهای مالیه موجب افزایش کارآئی سرمایه گذاریها و بهبود حرکت پس اندارها می شود. کارآئی بالاتر و بیشتر سرمایه گذاریها باعث افزایش رشد اقتصادی گردیده و بنا بر این، برای از بین بردن فقر در جامعه، شرط لازمی به حساب می آید.

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود

خصوصی سازی در افغانستان

فصل اول

 

1- عمومیات

 

1-1  تعریفات

تعریف: خصوص سازی اصولی است که طی آن بخشی از ملکیت های بخش دولتی وفعالیتهای آن دراختیار بخش خصوصی درآمده وازملکیت عمومی یا دولتی خارج گردد.

به عباره دیگر خصوصی سازی درشکل ظاهری عبارت است ازاصولی که طی آن وظایف وتاسیسات بخش دولتی در هر سطحی به بخش خصوصی انتقال داده می شود. اما خصوصی سازی در مفهوم حقیقی به اشاعه فرهنگی درکلیه سطوح جامعه اطلاق می گردد که دستگاه قانونگذاری، قضایه، مجریه وتمام آحاد یک کشوربه مردم گذاشته شود یعنی کار مردم را به مردم گذاشت.

   به طور کلی فروش یا انتقال مالکیت صنایع ملی شده، دارای های دولتی ودیگر موسسات تجاری واقتصادی دولتی به سرمایه گذاری خصوصی یا بدون از دست دادن کنترول دولت برای این سازمان ها خصوصی سازی  یاد می گردد.  در هر حال خصوصی سازی پدیده است که فراگیر وآثارسیاست های مربوط به آن می تواند دامنگیر همه شهروندان گردد. چگونگی واگذاری ها، کنترل و نظارت، فروش دارای های دولتی، ارایه سهام، تدوین امور حقوقی، وضع مقررات جدید، استفاده یا عدم استفاده از کمکها، سرمایه گذاری ها یا قرضه های خارجی، ورود تکنولوژی جدید، آزاد سازی یا کنترل آسان مرزها، تحولات در قوانین گمرکی، تغیر نهادهای داخلی تحول در نگرش تبلیغاتی و آماده سازی مردمی وهزار مساله دیگر، ازعناصرمرتبط باپیامدهای سیاست های خصوصی سازی است.

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود


خصوصی سازی

تعاریف کلیات وتاریخ خصوصی سازی

بخش اول: تعاریف . خصوص سازی اصولی است که طی آن بخشی از ملکیت های بخش دولتی وفعالیتهای آن دراختیار بخش خصوصی درآمده وازملکیت عمومی یا دولتی خارج گردد.

به عباره دیگر خصوصی سازی درشکل ظاهری عبارت است ازاصولیی که طی آن وظایف وتاسیسات بخش دولتی در هر سطحی به بخش خصوصی انتقال داده می شود. اما خصوصی سازی در مفهوم حقیقی به اشاعه فرهینگی درکلیه سطوح جامعه اطلاق می گردد که دستگاه قانونگذاری، قضایه، مجریه وتمام آحاد یک کشوربه مردم گذاشته شود یعنی کار مردم را به مردم گزاشت.

   به طور کلی فروش یا انتقال مالکیت صنایع ملی شده ،داری های دولتی ودیگر موسسات تجاری واقتصادی دولتی به سرمایه گذاری خصوصی یا بدون از دست دادن کنترول دولت برای این سازمان ها خصوصی سازی  یاد می گردد.  در هر حال خصوصی سازی پدیده است که فراگیر وآثارسیاست های مربوط به آن می تواند دامنگیر همه شهروندان گردد.چگونگی واگذاری ها ،کنترل و نظارت ، فروش دارای های دولتی ،ارایه سهام ،تدوین امور حقوقی،وضع مقررات جدید،استفاده یا عدم استفاده از کمکها، سرمایه گذاری ها یا قرضه های خارجی، ورود تکنولوژی جدید ، آزاد سازی یا کنترل آسان مرزها ، تحولات در قوانین گمرکی ،تغیر نهادهای داخلی تحول در نگرش تبلیغاتی و آماده سازی مردمی وهزار مساله دیگر ،ازعناصرمرتبط باپیامدهای سیاست های خصوصی سازی است.

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود