Economic-seminars

Economic-seminars

سیمینار های اقتصادی برای دانشجویان
Economic-seminars

Economic-seminars

سیمینار های اقتصادی برای دانشجویان

نگاهی به پول وتحول ان در افغانستان

مقدمه

پول وسیاست های پولی نقش اسا سی را درفعالیت های اقتصادی دارند.هر کشور دارای یک نظم پولی و تجربه های مختلف مربوط به آن است

 تغیرات  وتحولات که  در سه دهه اخیر در افغانستان رخداد تاثیر منفی ومخرب رادرتمام عرصه ها وارد کرد که البته سیستم پولی ونظام پولی درکشورمان نیزازاین تاثیرات درامان نبود بعد ازانقلاب کمونیست ها تجاوز شوروی ها و بقدرت آمدن حکومت مجاهدین که هر یک بدون درنظر داشت پرنسیب ها ی اقتصادی دست به نشر پول زدند. که نتیجه آن اتفلاسیون سرسام اور در کشور بود. با ایجاد حکومت جدید که به حکومت کرزی مشهور است پول جدید به نشر رسید .

تمامی پول افغانی که به نشر رسیده 70 ملیارد افغانی بشمول مسکوکات فلزی میباشد. 

که به مبلغ 61050.39  شصت و یک ملیارد و پنجا ملیون و سه صد و نود هزار افغانی در دوران میباشد.

ماهیت پول

در ادوار مختلف تار یخ اجناس متعدد مانند حیوانات ، تنباکو ، سنگها ، فلزات مانند طلا ، نقره ، مس وبالاخره کاغذ بحیث پول شناخته شده . دوم پول در نزد عامه مردم چیزی دیگر یست  نظر به انچه که بانکها یا متخصص اقتصادی آنرا میشناسند . البته این تفاوت در شناخت پول سبب مشکلات میگردد ، زیرا اگر یک جنس را دقیق نشناسیم نمیتوان مشکلات ناشی از آن را در ک کنیم

راه آسان شناخت پول عبارت از این است که متوجه به وظایف پول شویم . یعنی هر جنسی که بتواند وظایف ذیل را انجام دهد ما آنرا بحیث پول میشناسیم.

الف- پول به عنوان وسیله مبادله

اولین وظیفه پول این است که و سیله مبادله شده و در معاملات به عنوان واسطه عمل کند

ب- پول به عنوان ذخیره ارزش

مردم می خواهند محصول کار خود را ذخیره کرده تا در آینده بتوانند با آن کالاها و خدماتی را خریداری کنند . مردم می خواهند ثروت خود را ذخیره نمایند. آنها وسیله ای برای ذخیره ارزش لازم دارند . پول وسیله ای است که از طریق آن می توان ارزش ها را برای آینده ذخیره کرد.

- معیار ارزش ( واحد سنجش ارزش)

از طریق استفاده از واحد پول می توان ارزش کالاها و خدمات را با یکدیگر سنجید

خصوصیات پول

پول ، اعم از پول کالایی ، کاغذی و یا فلزی ، باید دارای خصو صیات باشد تا بدان پول اطلاق گردد.

اول- مقبولیت عام داشته باشد. شی ای که مورد قبول عام نباشد نمی تواند و ظایف پول را انجام دهد.

دوم- با دوام باشد. اگر شی ای که به عنوان پول مورد استفاده قرار می گیرد بادوام نباشد نمی تواند ارزش ها را در خود ذخیره کند.

سوم- سهولت در استفاده و قابل تقسیم . استفاده از شی ای که به عنوان پول در نظر گرفته می شود باید سهل و آسان باشد. یعنی باید سبک و قابل تقسیم به اجزا کوچوک باشد تا بتواند به راحتی و سیله مبادله قرار گیرد . باید ساده برای حمل و نقل باشد.

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.