Economic-seminars

Economic-seminars

سیمینار های اقتصادی برای دانشجویان
Economic-seminars

Economic-seminars

سیمینار های اقتصادی برای دانشجویان

بررسی دلایل نوسانات قیمت نفت طی سالهای ( 2008 و 2009 )

1-                   نفت خام Crude Oil  

نفت چیست ؟              

                کلمه نفت به اشتباه معادل (petroleum) در زبان دری رایج شده است حال آنکه ای کلمه علاوه بر نفت شامل گاز نیز میباشد. کلمه (petroleum)  از دو کلمه یونانی petro به معنای سنگ و leum  به معنای روغن گرفته شده است و میتوان گفت " سنگ داران روغن " چون در زمان گذشته از نفت در پزشکی، عایق کردن در مقابل آب و در جنگاوری و همچنین برای درمان زخم ها و روماتیزم به کار گرفته میشد و از آن به عنوان مسهل نیز استفاده میکردند. در زمان نوح نیز از قیر برای جلوگیری از ورود آب به قایق ها استفاده میکردند.

                قیر، آسفالت و نفت در جنگاوری نیز به کار میرفت. هنگامیکه اسکندر کبیر در سال 326 پیش از میلاد به هند هجوم آورد، با استفاده از اسپ سواری که ظروف قیر مشتعل را در دست خود تکان میدادند، فوج فیل های هندی را پراکنده ساخت و نادر شاه نیز روش مشابهی را به کار گرفت.

 

1-1- منشأ نفت چیست ؟

                شاید تعجب کنید ولی دو نظریه ومتضاد هم در مورد تشکیل نفت وجود دارد. طرفداران نظریه اول معتقدند نفت منشأ غیر آلی دارد. طرفداران این نظریه مثل مندلیف باور به منشأ ماگمائی هیدروکاربن ها داشتند و بیان میکردند که گوشه زمین دارای آهن کاربید است که میتواند با آب های نفوذ کننده واکنش کرده، میتان و دیگر هایدروکاربن ها را تشکیل دهد. بعضی از محققان نیز معتقدند در زمان تشکیل سیاره زمین مقدار زیادی گاز Co2 در درون زمین به تله افتاد و به مرور زمان در اثر گسه های زیادی به سمت بالا مهاجرت کردند و وارد پوسته زمین شدند و در حوزه های رسوبی به دام افتادند و با آقیمت موجود واکنش داده و هیدروکاربن ها را تشکیل دادند.

                اما نظریه دوم که طرفداران و شواهد بیشتری نیز دارد منشأ آلی نفت میباشد طرفداران این نظریه معتقدند که از ته نشین شدن مواد آبی حاصل از بقایای گیاهای و جانوران همراه با رسوبات در یک حوزه رسوبی در حال فرونشینی و با گذشت زمان که ژرفای تدفین افزایش یافته و رسوبات دچار افزایش دما و فشار میشوند این مواد آلی به تدریج تبدیل به کروژن و نهایتاٌ نفت و گاز میشوند.

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.