Economic-seminars

Economic-seminars

سیمینار های اقتصادی برای دانشجویان
Economic-seminars

Economic-seminars

سیمینار های اقتصادی برای دانشجویان

نقش مدیریت مالی درسیستم مالی افغانستان

 

 

تعریف مدیریت مالی

  

    مدیریت مالی فرآیند،به کار امد و اثر بخش منابع از طریق انجام و ظایف عام و خاص است  به عبارتی دیگر می توان مدیریت مالی را مدیریت منابع و مصارف سمایه در جهت تحقق اهداف شرکت تعریف نمود.ویا به عبارت صحیح تر مدیریت مالی عبارت از به انجام رساند ن وظایف اصلی برنامه ریزی وکنترل در مورد منابع مالی یک سازمان است که معمولاً به دلیل اهمیتی که دارد بر عهدۀ یکی از معاونیت های اصلی مدیر عامل سپرده می شود.                                  

      در تعریف توق مجموعه ای از واژه های کلیدی و اساسی وجود دارد از جمله:

 

کارآمد

نسبت ستاده ها (خروجی ها) به داده ها(ورودی ها) درجه استفاده ازمنابع که در حقیقت نشانه کارآیی[1] شرکت است.                                                                                                

 

اثربخش

میزان دست یابی به اهداف تعریف میگرددکه نشانه اثر بخش[2] است.

 وظایف عام و خاص در ادامه تو ضیع داده میشود.      

 

 

تاریخچه مدیریت مالی

در سال 1900 مدیریت مالی یک رشته علمی شده از آن زمان تا اکنون وظایغ و مسئو لیتهای مدیرین مال همواره دستخوش تغیر بوده است و تردیدی نیست که در آینده نیز شاهد تغیرات خواهد بود.                                                                                                             

تا سال 1900 مدیریت مالی جزئ ازاقتصاد کار بردی بود طی دو دهه 1890 و 1990چندین  شرکت بارگ امریکایی در هم ادغام شدند. 78 شرکتی که به دنبال این ادغامها به وجود آمدند نیمی از کل تولیدات صنایع مربوط را دردست گرفتند.                                                       

این ادغام ها نیازمند سرمایه های هنگفت بود .مدیریت ساختار سرمایه یکی از و ظایف مهم مدیران شد و (مدیریت مالی ) رشته خاصی از مدیریت بازرگانی شد ،یاد اوری این نکته مهم است که درآن زمان چگونگی تهیه صورتهای مالی و تجزیه و تحلیل آنها دوران طفوولیت خود را مس گذراند،تجزیه و تحلیلی های مالی فقط در داخل شرکتها انجام می شد ،به آنان که در خارج از سازمان قرار داشتند مانند سرمایه گذاران گزارشهایی در مورد وضع مالی و عملکرد شرکتها داده نمی شد تا بتوانند در زمینه های سرمایه گذاری تصمیم گیری کنند.                     

در دهه 1920 شرکتهای تولیدی مقادیر فراوانی کالا تولید کردند و سودهای کلانی بردند این امر باعث شد تا مسائل برنامه ریزی و کنترول به ویژه از نظر قدرت نقدینگی به تدریج در مبحث مدیریت مالی مورد توجه قرار گیرد ولی تامین مالی این شرکتها و مسائل مبتلا به ساختار سرمایه در مرد ادغام هاباعث شد که موسسات تامین سرمایه بسرعت رشد یابند سندیکاهایی که درساحه وجود موسسات تامین سرمایه پدید آمدند به تامین مالی شرکتها (از تضمین خرید اوراق بهادار منتشر شده)کمکهای شایانی کردند.                                       .                            

با پیدایش صنایع جدید و اقدامات صنایع قدیم در راه دستیابی به تغییرات ناشی از تکنولوژی نوین وو سازش با آن مبحث مدیریت مالی نیز بر پایه علمی استوار گردید این رشته علمی با استفاده از علوم کمپیوتر پژوهش عملیاتی و اقتصاد سنچی همچنان را تکامل می پیماید این روشهای علمی که ازسال 1950 یکی پس از دیگری عرصه شد به صورت ابزاری در امد که شرکتها برای تجزیه و تحلیل طزحهای مختلف سرمایه گذاری و محاسبه ریسک و بهزده ازآنها استفاده می کنند،برای محاسبه حد اقل بازده مورد نظر،تجزیه و تحلیل و تحقیقات زیادی انچام شده است.                                                                                                             

در دهه1950  نظریه ای عرضه شد به نام (نظریه نوین مدیریت مجموعه اوراق بهادار)یا( نظریه نوین مدیریت پر تفوی) اساس و مبنای این نظریه میزان رییسک و بازدهی است که دارنده مجموعه اوراق بهادار از آن بهره مند می شود.مسئاله ای که این نظریه با ان روبه روست درجه ریسکیی است که سرمایه گذار با توجه به مجموعه اوراق بهادارخود محاسبه می کند (ونه فقط ریسک متعلق به اقلام خاصی از آن پرتفوی).                                               

با توجه به آنچه تاکنون گفتیم سیر تکامل مدیریت مالی دارای سه ویژه گی مهم به شرح زیر است.                                                                                                                    

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.