Economic-seminars

Economic-seminars

سیمینار های اقتصادی برای دانشجویان
Economic-seminars

Economic-seminars

سیمینار های اقتصادی برای دانشجویان

نقش تکنالوژی اطلاعات و ارتباط در رشد اقتصادی

مفهوم تکنولوژی اطلاعات

تکنولوژی اطلاعات قبل از اینکه یک سیستم سخت افزاری و مجموعه ای از الگوها باشد یک نظام فکری و فرهنگی است و می توان ان را فرهنگ تولید اطلاعات نامید.

بدون ایجاد فرهنگ تولید اطلاعات ،  نظام IT نمی تواند دوام داشته باشد.بنابراین انچه در IT مهم است تفکر اطلاعات گرا است.تکنولوژی اطلاعات از اتصال و ترکیب مجموعه ای از فکرهای مفید تولید شده شکل می گیرد و کامپیوتر وسوپر کامپیوتر ها و سیم و کابل و ابزارهایی از این قبیل نیست.در تکنولوژی اطلاعات ، فکر انسانهای خردمند است که تولید اطلاعات می کند.

تکنولوژی اطلاعات(IT) یعنی روشهای تولید و جمع اوری اطلاعات و استفاده از ان در جامعه و سازمان تکنولوژی اطلاعات با کوچک کردن ، ارزان کردن و کاربری ساده برنامه های کامپیوتری باعث شده دسترسی به اطلاعات از هر جا و توسط هر شخص به راحتی صورت گیرد.(1)0پایگاههای اطلاعاتی بر گرفته ازمفهوم تکنولوژی اطلاعات فرایندهای پیچیده درون سازمانی را تسهیل کرده و با اتصال سازمانها به همدیگر، شبکه های سازمانی را بنا نهاده است و دیدگاههای میان مدت مدیران به دیدگاههای بلند مدت بدل شده است. به طور کلی در مفهوم تکنولوژی اطلاعات مولفه های زیر وجود دارد:

فرهنگ تولید اطلاعات ؛ اطلاعات گرایی ؛ جمع آوری اطلاعات ؛ خلاصه سازی اطلاعات ؛ تحلیل گری ؛ حساسیت اطلاعاتی ؛  پردازش گری ؛  تفکر شبکه ای ؛  بهینه سازی ؛  یکپارچه سازی ؛  پژوهش نگری ؛  روش سازی ؛  ذخیره سازی  ؛ انتقال اطلاعات.

 

تکنالوژی اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک تکنالوژی جدید در دهة 90 وارد بازار شد و به سرعت توسعه یافت. این تکنالوژی به دلیل عمومی بودن آن با سایر تکنالوژیها تفاوت اساسی دارد، به این معنی که تنها در حوزة فعالیت خود تاثیرگذار نیست، بلکه در کل فعالیتهای اقتصادی و غیراقتصادی تاثیر بسزائی در تسهیل انجام امور و بالا بردن بهره‌وری و کارائی دارد. طی دهة 90 داستانها و روایتهای بسیاری دربارة انقلاب تکنالوژی اطلاعات و ارتباطات مطرح‌ شد. ولی پرسش مهم این است که آیا پس از سپری شدن حدود 15 سال از شکوفائی و رونق تکنالوژی اطلاعات و ارتباطات، این تکنالوژی توانسته است این ادعاها را به اثبات رساند؟ واقعاً تا چه میزان این تکنالوژی به رشد اقتصادی کشورها و جهان طی این مدت کمک کرده‌است؟ صاحبنظران و کارشناسان در سطح جهان نظرات متفاوتی را ابراز می‌کنند، ولی بهترین نظر را باید از زبان آمار و ارقام واقعی شنید که واقعیت را بیان می‌کنند. در این مقاله ابتدا به مطالب مهم دو مطالعة معتبر جهانی تحت عناوین «تاثیرتکنالوژی اطلاعات و ارتباطات در رشد اقتصادی» توسط «گیانک» و همکاران در بانک جهانی و «تکنالوژی اطلاعات و ارتباطات و رشد اقتصاد جهانی؛ کمکها، تاثیرات و ملاحظات سیاست‌گذاری» توسط «وو مین خوانگ» تحت عنوان پایان‌نامة دکترا در دانشکدة اقتصاد دانشگاه هاروارد پرداخته می‌شود. سپس به وضعیت ذینفعان از تکنالوژی اطلاعات و ارتباطات اشاره می‌گردد. در ادامه، وضعیت فعلی و آتی نیروی انسانی با توجه به تاثیرات تکنالوژی اطلاعات و ارتباطات مورد توجه قرار می‌گیرد. در پایان، به عوامل تاثیرگذار و نقش این تکنالوژی در رشد اقتصادی اشاره می‌شود.

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.