Economic-seminars

Economic-seminars

سیمینار های اقتصادی برای دانشجویان
Economic-seminars

Economic-seminars

سیمینار های اقتصادی برای دانشجویان

مفاهیم وماهیت شاخصهای عاید ملی

باید هدف عایدملی را در زمینه مفهوم وسیع آن تعریف نمود. بدین معنی که باید با ایجاد نفع بیشتری برای طبقه کم  عاید نسبت به طبقه دارای عاید واقعی در سطح کل را کاهش دهد با توجه به مشکلات زیاد وعدم دسترسی به اطلاعات جدید ؛ مطمئناً ارقامی مربوط به توزیع  عاید درکشورهای روبه انکشاف باید گفت که دستیابی به چنین هدف کلی از توان این کشورها تقریباً خارج است. نظر به دلایل فوق راه حل نسبتاًعملی اینست که مسئله توزیع درسه بخش مورد بررسی قرار گیرد. یعنی چگونگی پراکندگی  عاید دربین (شهری و روستائی) و دربخش روستائی ودربخش شهری تأثیر میگذارد .

      این نظرکاملا پذیرفته شده است که توزیع  عاید یک هدف اقتصادی و سیاسی بسیار مهم برای دولت می باشد توزیع  عاید نه تنها از نظر اقتصادی وازآن جهت که نرخ پس انداز و در نتیجه سرمایه گذاری و تقاضا در بازار های مختلف و دیگر عوامل اقتصادی را متاثر کندحائز اهمیت است بلکه ازنقطه نظر سیاسی نیز از ان جهت که رای جلب رای دهندگان اهمیت دارد برای حکومت ها مطالب قابل توجهی میباشد.

       به هر صورتی که توزیع عایدبررسی شود مسئله است که چه در گذشته و حال وچه در آینده یک عامل مهم سیاسی به حساب آمده و خواهد امد .

    با پذیرش اهمیت مسئله توزیع  عاید ،پیچیدگی اعمال یک سیاست عادلانه  عاید که به علت پیوستگی و ارتباط توزیع و متغییر های اقتصادی است که به خودی خود اشکار می شود.حتی در شرایطی که توزیع  عاید به عنوان هدف اصلی مورد نظر نیست باید تاثیرات تصمیمات سیاست های اقتصادی بر توزیع  عاید تاثیر میگذارد .برای مثال در شرایط انفلاسیونی ممکن است سیاست محدودیت مثل: کاهش مجموعی تقاضاها اعمال شود حال با توجه به راه های مختلف اعمال این سیاست که برای مثال از طریق مالیات بر فروش باشد یا مالیات برعاید یا به وسیله سیاست های کاهش در مصرف عمومی آثار مختلف در توزیع  عاید را به جای میگذارد. هم چنان سیاست های ضد انفلاسیونی که بااستفاده از وسایل پولی اجرا شود پیامد های مختلفی را در توزیع  عاید به وجود میاورد.سیاست های حمایتی از صنایع داخلی که از طریق محدودیت واردات کالاهای مشابه صورت گیرد نیز  عاید را تغییر میدهد به همین صورت  پلان های سرمایه گذاری دولت مثل اعمار سرگ ها ، ایجاد ساختمان ها، احداث ریل و غیره ،سیاست ها ی قیمت گذاری به وسیله دولت مصرف های انتقالی و غیره نیز توزیع  عاید را متاثر میکنند.

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.