تعریف صادرات
صادرات عبارتست از ارتباط و کارکردن با بازارهای حرفه ای و حرفه ای های بازار در آن سوی مرزها .
صادرات نقطه آغاز ارتباط برقرار کردن با دیگران است . صادرات برای رشد و توسعه اقتصادی کشور است که از فروش تولیدات یا خدمات به کشورهای دیگر برای کسب درآمد ارزی حاصل می شود و در برقراری موازنه تجاری وایجاد تعادل اقتصادی کمک شایانی می نماید .
شرایط صادرات
1. اولین شرط صادرات ، تسلط بر مهارتهای ارتباطی با انسانها و گروههای خارجی است .
2. دومین شرط صادرات کار کردن است – کار به مفهوم جهانی یعنی هدف گرا کار کردن .
3. سومین شرط صادرات ، پیکار نمودن در میدان رقابت است .
4. چهارمین شرط صادرات ، پشتکار داشتن در امر صادرات است .
اصول و قواعد صادرات
یکی از قواعد و مقررات صادرات شناخت اصول و ضوابط حرفه ای و بین المللی بازار است .
بازار سه اصل دارد :
1. هیچ چیز ثابت نیست .
2. هیچ کس کامل نیست .
3. هیچ چیز مطلق نیست .
ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید
فصل اول
استراتژی سکتور انرژی
1 -1استراتیژی چیست:
استراتیژی عبارت ازتعین وتثبیت نمودن عمده ترین اهداف ووظایف اقتصادی واجتماعی وپیش بینی راه حل آن میباشد .
1 – 2 انرژی چیست:
انرژی چون یکی از واژه های علوم اجتماعی است تعریفات متعدد برای آن وجود دارد که از جمله آنهامن به چند تعریف اکتفا می کنم .
- انرژی عبارت از توانائی انجام کار است
- انرژی از نظر اقتصادی :
عبارت ازموادی است که در تولید بصورت غیر مرئی سهم گرفته وپروسه تولید را تسریع مینماید . [1]
1-3 اهمیت انرژی برای انکشاف اقتصادی :
هدف استراتیژی سکتور انرژی درافغانستان عبارت از عرضه انرژی کافی به منظور کمک به مقیاس رشد مطروحه اقتصادی (9 تا 10 فیصد ) درهر سال می باشد این یکی از اهداف رشد اقتصادی دولت ا ز سال 1383( ه ش) بدین سو می باشد. آنچنان پیش بینی می گردد رشد کافی برای ایجاد یک اقتصاد مشروع زمانی بوجود خواهد آمد که تجارت غیر مشروع بدون افزایش فقر ازبین برود.
که این موضوع به نوبه خود درکاهش فقر درهرسال و یک شیوه ارزان کمک خواهد نمود .
رشد اقتصادی که ضامن افزایش عواید وکاهش فقر می باشد بااستفاده از انرژی قویاٌ ارتباط دارد ، انرژ ی درپروسه تولید هر سکتور اقتصاد مورد استفاده قرار میگیرد تهیه منابع کافی وقابل اعتبار انرژی به قیمت های مناسب وبه اساس مصارف یک طریقه مصئون وپایدار از لحاظ محیطی درتطابق با نیازمندهای انکشاف اقتصادی و اجتماعی یک عنصر مهم انکشاف محسوب میگردد. تهیه وتدارک انرژ ی کافی برای ازبین بردن فقر ،رسیدن به بهبود رفاه انسانی ، بلند بردن معیار زنده گی وغیره یکی از نیارمندی های اساسی است .
|
یکی از خصوصیات عمده انکشاف اقتصادی عبارت از مصرف بیشتر انرژی است کشورهای که دارای مصارف پائینتر دراین راستا هستند درسطح پائین تری انکشافی اقتصادی قرار دارند. اگر قرار باشد تا افغانستان رشد نموده ودرمیان ملت های مختلف صنعتی جهان ،محلی را برای خود نشانی کند لازم است تا دارای انرژی کافی باشد
ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید
از هنگامی که آدمی بر کره زمین پدید آمد، برای رفع نیازهای خود نیازمند کوشش بود. زندگی انسان بر محور کار میگردد و کار، تلاش انسان جهت حصول به هدف معین است. کلید گشایش هر استعدادی در درون انسان کار است. کار بزرگترین و شاید زیربناییترین بخش زندگی انسانی است. چرا که از کار میتوان به جوهره درونی افراد پی برد و وقتی این جوهرههای درونی آشکار شوند و استعدادهای بالقوه به منصه ظهور برسند میتوان به وجود جامعهای پویا امیدوار بود.
مکاتب کوناگون بشری دیدگاههای مختلفی درباره کار داشتهاند. در اندیشه یونان باستان از آنجا که کار به بردگان اختصاص داشت فعالیتی تحقیرآمیز و پست شمرده میشد و این دیدگاه در آثار فلاسفه یونان نیز وجود دارد. بتدریج در قرون وسطا وحاکمیت کلیسا بر اروپا تشویق به انجام کار برای کسب درآمد به وجود آمد. با گذشت زمان در دوران رنسانس و شکلگیری عقاید جدید درباره انسان و دین و دنیا، کار جایگاه و اصالت خاصی یافت. در جهانبینی اسلامی، کار مفهوم ویژهای دارد و آثار آن تمام صحنه هستی را میگیرد و دنیا و آخرت را به هم گره میزند.
در فرهنگ غنی اسلامی ما، سلوک الهی دارای دو بخش است: بخش مادی و بخش معنوی، بخش مادیش کار است و بخش معنویش نماز، و از اینجا میتوان به اهمیت کار در جامعه اسلامی پی برد.
کارگر از نظر قانون کار، کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حقالسعی، اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار میکند. طبقه کارگر یک طبقه اجتماعی است و از افرادی تشکیل میشود که در مشاغلی کار میکنند که نیاز به قدرت بدنی و کار دستی دارد. کارگر از دیدگاه اسلام بسیار محترم و ارزشمند است. کارگران شریفترین انسان های اجتماع هستند، بطوری که رسول گرامی اسلام(ص) و امیرالمؤمنین علی(ع) و سایر امامان معصوم(ع) از کار کردن به عنوان عملی دنیوی و اخروی که دارای اجر و ثواب بسیار است یاد نموده و نسبت به آن توصیههای بسیار شده کردهاند. در این آموزهها، به کارگری که برای اداره زندگی خانوادهاش سعی و تلاش میکند عنوان «جهاد کننده در راه خدا اطلاق شده است.» امامان و پیشوایان دین(ع) در سخن و در عمل به مسئله کار و اشتغال تأکید داشته و از بیکاری به شدت دوری کردهاند. در روایات آمده است کسی که به کار و تلاش مشغول است، از کسی که کار را رها کرده و به عبادت خدا مشغول است اجر و پاداشی فزونتر دارد. و نیز در روایات است که دعای بیکار هر چند عابد باشد مستجاب نمیشود. همچنین در خبر آمده است که پیامبر اکرم(ص) کارهای خانه را انجام میداد و در احادیث ذکر شده است که امام صادق(ع) فرمود: هر آنکس که جامه خود را بدوزد و نعلینش را وصله زند وکالای مورد نیاز خانه را خود حمل کند از تکبر ایمن باشد. در مکتب اسلام دستورهای متعددی وارد شده که از مجموع آنها میتوان به دیدگاه ارزشی اسلام درباره کار پی برد:
ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید
ماهیت وتاریخچه مدیریت:
مقد مه : موقعیت کار هر ارگان , تشبث وهر تصدی عمد تآ متعلق به سازماندهی ما هر و آ گانه علمی و عملی امور وکار های آن بوده است . اداره و منجمنت سازماندهی شده معقول به ارتباط امور اقتصادی اداره عامه و سایر امور مسلمآ به یک تعداد عوامل عمده مربوط است که تعین کننده مثمریت , تثبیت و اجرا اهداف است . بدین معنی که در قدم اول تثبیت هدف در فعالیت داخل بوده که نظر به سطوحکار و فعالیت های مختلفه دادای درجه های گوناگون می باشد.
در جهان امروزی منجمنت جا یگاه خاص خود را ادارد . واین پیشرفت و تر قی که درین آواخر مشاهده می کتیم در نتیجه منجمنت خوب و عالی میباشد که سال بسال نظربه ایجابات عر و زمان قابل تغیر بوده و در کمپنی های بزرگ جهان روسای آن باید آگاهی کامل از منجمنت داشته باشند ودر حین که ریس و منیجر یک اداره یا شرکت هستند علاوه بر آن به آموختن منجمنت جدید و معاصر می پردازند. حتی در بسیاری از ادارات کسانیکه آگاهی درست از منجمنت نداشته بعشند . در رآس یک اداره کار کرده نخواهند توانست.
بنابر این برای جوامع امروزی هم ضرورت احساس میشود که از این علم باید آگاهی داشته باشیم تادر پیشرفت جامعه خود بصورت بهتر سهیم شویم , هکذا اداره نمودن یک موسسه شامل نکات ذیل میباشد .
· طرح پلان ها .
· اخذ تصامیم لازمه .
· تاسیس روابط مطلوب .
· تطبیق پلان .
· وسایل و امکانات .
· کنترول و بررسی درست .
ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید
اقتصاد ملی
اقتصاد ملی از قرن 18 بدین طرف به مثابه یک علم تبارز یافته و از زمره بسیاری از علوم موقع خاص خود را احراز نموده است. اقتصاد ملی چنین تعریف را بخود می گیرد:
تعریف اقتصاد ملی:
اقتصاد ملی عبارت از علمی است که تمام پرنسیپ ها اساسات و پلان های اقتصادی را که در چوکات نظام اقتصادی یک مملکت بمنظور رفاهیت عامه رشد و هماهنگی شبعات مختلف و یا ساحات مختلف اقتصادی را در نظر گرفته مورد مطالعه قرار میدهد. هدف آن ایجاد توازن در رکن های اساسی اقتصادی ملی میباشد. و یا به عباره دیگر اقتصاد ملی علمیست که هماهنگی، توازن، تناسب و رشد اقتصادی را بین رشته های مختلف اقتصادی تا مین میکند. و همچنان گفته میتوانیم که اقتصاد ملی عبارت از علمی است که روابط پدیده های اقتصادی را که در پروسه تولید و مصرف بوجود می اید مورد مطالعه قرار میدهد.
اهمیت مطالعه علم اقتصاد ملی
طوریکه میدانیم در مقدمه موضوع یاد آور شدیم اقتصاد با حیات انسان را بخصوص از زمانیکه انسان ها به زندگی اجتماعی تن در داده اند یکجا شدن توام بوده و با وصف آن که پرابلم های انسانی از همان آوان خلقت بشر به ان همرا بوده ولی پرنسیپ های اقتصادی شکل منظم تر قبل از قرن 18 به خود نگرفته بود. بعد از ان علما توجه بخصوص را به این علم معطوف داشته بطور مستقلانه کسب و رساله اقتصادی را در باره اصول پرنسیپ ها به نشر رسانید. اهمیت علم اقتصاد در قرن بیست مخصوصاَ بعد از جنگ جهانی اول فوق العاده زیاد گردیده زیرا پرنسیپ های اقتصادی راجع به اینکه چطور وسایل کمیاب برای رفع احتیاجات جامعه بشری بکار روند. و اضیح گردیده که باید علوم اقتصادی بطور کل و اقتصاد ملی بطور خاص یک پدیده اجتماعی بوده حوادث و وقایه اجتماعی بشری مورد مطالعه قرار داده و با زندگی انسان ها سر وکار دارد. (از این رو مطالعه علم اقتصاد ملی از سه جهت دارای اهمیت است.)
ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید