Economic-seminars

Economic-seminars

سیمینار های اقتصادی برای دانشجویان
Economic-seminars

Economic-seminars

سیمینار های اقتصادی برای دانشجویان

محدودیت ملایم بودجه

واژه «محدودیت ملایم بودجه» (SoftBudget Constraint) به یکی از کلمات آشنای فرهنگ لغات اقتصادی تبدیل شده است. این واژه اولین بار توسط کورنای (Kornai ۱۹۷۹، ۱۹۸۶) برای تشریح رفتار اقتصادی در اقتصادهای سوسیالیستی مورد استفاده قرار گرفته است که ویژگی اصلی اقتصاد آنها کسری بودجه است.

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید.

لینک دانلود

مدیریت تکنولوژی در سطح بنگاه

شورای تحقیقات ملی آمریکا ، مدیریت تکنولوژی را چنین تعریف کرده است: "یک حوزه‌ی بین‌رشته‌ای که با طرح‌ریزی، توسعه و پیاده‌سازی توانمندی‌های تکنولوژیک برای شکل دادن و تحقق اهداف استراتژیک و عملیاتی یک سازمان سروکار دارد."
مدیریت تکنولوژی به این دلیل یک حوزه‌ی بین‌رشته‌ای محسوب می‌شود که دانش حاصل از رشته‌های علوم، مهندسی و مدیریت اجرایی را ترکیب می‌کند. مدیریت تکنولوژی بر بسیاری از اجزاء کارکردی سازمان همچون تحقیق و توسعه، طراحی، تولید، بازاریابی، مالی، پرسنلی، و اطلاع‌رسانی تأثیر می‌گذارد. گستره‌ی آن، هم مقولات استراتژیک و هم مقولات عملیاتی سازمان را شامل می‌شود. ابعاد عملیاتی با فعالیت‌های روزمره‌ی سازمان سروکار دارند و ابعاد استراتژیک بر موضوعات بلندمدت متمرکز هستند. سازمان باید به هر دو بعد توجه داشته باشد.
بررسی‌ها نشان داده‌اند که اکثر مهندسان و مدیران صرفاً به ابعاد عملیاتی و نتایج کوتاه‌مدت توجه دارند و به مقولات استراتژیک بی‌توجه هستند. این کوته‌بینی موجب شده است که تأثیرات اقدامات امروز خود را بر آینده‌‌ی سازمان نادیده بگیرند. مدیریت تکنولوژی با تأکید بر اهداف استراتژیک سازمان، به حذف این نارسایی از سیستم مدیریت کمک می‌کند. مدیریت تکنولوژی، مدیران را در تلاش‌هایشان برای بهبود بهره‌وری، افزایش اثربخشی، و تقویت جایگاه رقابتی بنگاه هدایت می‌کند.

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید.

لینک دانلود

مدیریت بر آینده باتکنولوژی فردا

خلاصه کتاب: از یک دهه گذشته جریانی آکنده از رقابت و تحولات پر شتاب با سطح بالایی از نامعلومی شروع شده که اثرات و نتایج آن در محیط پیچیده و پر ابهام امروز به خوبی قابل مشاهده است.

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود

تعریف استراتژی و مدیریت استراتژیک

تعاریف مختلف و گاه ناسازگاری از استراتژی و مدیریت استراتژیک ارائه شده است. به تعبیر یکی از متخصصان مدیریت این عبارات مانند« هنر» است که وقتی آنها را می‌بینیم تشخیص دادن آنها آسان است اما وقتی در پی تعریف کردن و توضیح دادن آنیم خیلی مشکل به نظر می‌رسد.


استراتژی

الگویی بنیادی از اهداف فعلی و برنامه‌ریزی شده، بهره برداری و تخصیص منابع و تعاملات یک سازمان با بازارها، رقبا و دیگر عوامل محیطی است. طبق این تعریف یک استراتژی باید سه چیز را مشخص کند:

  • چه اهدافی باید محقق گردد
  • روی کدام صنایع، بازارها و محصول‌ها باید تمرکز کرد
  • چگونه برای بهره‌برداری از فرصت‌های محیطی و مواجهه با تهدیدهای محیطی به منظور کسب یک مزیت رقابتی منابع تخصیص یابد و چه فعالیت‌هایی انجام گیرد.

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود

محصولات نفتی و استفاده آن در افغانستان

بسیاری از احتیاجات انرژی افغانستان توسط مواد سوخت سنتی از قبیل چوب، کودحیوانی، و پسمانده های زراعتی مرفوع میشود. برای مقیاس بزرگتر احتیاج انرژی، از برق آبی و گاز هم استفاده میشود. اما محصولات نفتی از همه اینها استفاده بیشتر دارد. پترول، کیروسین، دیزل و تیل هواپیماه اکثریت استفاده تیل افغانستان را تشکیل میدهد. قرار تخمین دیزل %60، پترول %20، تیل طیاره %15 و در اخیر کیروسین که برای پخت و پز و گرم کردن منازل استفاده میشود, مجموع مصارف را تشکیل میدهد. گاز مایع هم یک مارکیت در حال نمو دارد بخاطر استفاده روز افزون آن بحیث بدیل مواد سوخت سنتی مثل چوب برای استفاده درمنازل. تقاضای مجموعی برای محصولات نفتی در حدود 1.5 الی 2 میلیون تن میباشد اما این رقم با تقاضای ناتو و دیگر خارجیان در افغانستان افزایش می یابد. بازهم از نظر معیار های جهانی این یک سطح پایین تقاضا نسبت به نفوس میباشد.

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید.

لینک دانلود

ماهیت و مفهوم جهانی شدن


ماهیت ومفهوم جهانی شدن:

       ماهیت ومفهوم جهانی شدن مفهومی است که به تازه گی کاربرد فراوانی را در عرصه های مختلف اجتماعی یافته است ولی هیچ یک از اندیشمندان تاکنون نتوانسته اند تعریف جامعی را ارائه بدارد ولی این پدیده جهانی به حد کامل تکامل خود نرسیده واین جنبه هرروز باوجه جدید به نحوی از اشکال در جهان نمایان میشود .

        درواقع اصطلاح جهانی شدن به تالیف دو کتاب برمیگردد. که درسال 1970 منتشرشد کتاب اول به عنوان جنگ صلح در دهکده جهانی، تالیف مارشال مک لوهان و کتاب دوم جامعه جهانی نوشته برژینسکی مسئول سابق شورای امنیت ملی امریکا دردوران ریاست جمهوری جیمی کارتر بود

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید.

لینک دانلود

ماهیت و مفهوم بازار

تعریف ومفهوم بازار:

     بازارعبارت ازمحلی است که درآن به خریدوفروش وعرضه کالا یا خدمات ومنابع می پردازند، برای هرکالا ویا خدمات بازاروجود دارد که درآن رفتار عرضه کننده گان وتقاضا کننده گان درتقابل قرارمیگیرد.

  پس گفته میتوانیم که هربازاردارای دو رکن اساسی است عبارتنداز: عرضه وتقاضا میباشد که عمدتاً بیان گررفتارعرضه کنندگان وتقاضا کنندگان درآن بازار است. گرچه دربسیاری ازبازارها خریداران وفروشندگان با یک دیگر روبرو میشوند اجناسی را مستقیماً دادوستد میکنند اما باید توجه داشت که روبروشدن خریدار وفروشنده شرط لازم تشکیل دهنده بازارنیست به عنوان مثال وقتی که به قصد خرید وارد مغازه میشوید مستقیماً به عنوان یک خریداروتقاضا کننده عمل میکنید.

 پس درحالی که دربازارسهام هزاران سهم توسط کارگران صاحبان سهام اخیراً توسط کمپیوترها پلانگذاری شده دریک لحظه با تیلفون های صاحبان سهام خریدوفروش میشود. نیزتقاضای خریداران سهام وعرضه فروشنده گان سهام در تقابل قرارمیگیرد درصورت برقرار شدن شرایط برای هردو قابل قبول باشد سهام مورد مبادله قرارمیگیرد.

 به گفته کلیتر، کلمه بازارذهن مارا با هرقرارداد که اشخاص برای مبادله با یکدیگر می بندندرهنمایی مینماید یکی ازعوامل اصلی که درآن بازاردخالت دارد همان مبادله اطلاعاتی درمورد قیمت ها ، مقادیرکیفیت ها وسایرویژه گی های کالا است. درواقع بازاریابان ااطلاعات را جمع آوری میکنند که انتقاد های مصرف کننده گان ، تولید کنندگان وصاحبان عوامل تولیدرا منعکس میسازد، تمام این اطلاعات با یک رقم خلاصه شده آماربیانگرمیگردد وآن قیمت کالا وخدمات است پس بازارها دریک سیستم قیمتی فعالیت های همآهنگ کننده ای دارند بدون اینکه این همآهنگی را یک واحد مرکزی انجام داده باشد قیمت های بازاربه این فعالیت های همآهنگ کننده انتخاب های خریداران وفروشنده گان کمک میکند قیمت درنظام بازاردرواقع برای تصمیم گیری به عنوان یک نشانه وعلامه عمل میکند.

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید.

لینک دانلود

ماهیت وانواع سرمایه گذاری

تعریف سرمایه

تعریف های گوناگون برای سرمایه بیان شده است .مانند گروهی ازفعالیت های اقتصادی بخاطررونق یک کشوربلندبردن سطح زندگی افراد جامعه ازنگاه علمی و عملی هرکدام ازاین تعاریف بیان کننده عامل مهم وبنیادی درانکشاف یک کشوراست . پس تمام پرابلم های یک کشوررا ازسرمایه گذاری وبکاربردن نهاد های اساسی که میتواند زمینه رشد انکشاف اقتصادی را در یک جامعه فراهم سازد ومیتواند ازبین برد . بعضی به این عقیده دارند که سرمایه عبارت از محصولات تولید شده است که بصورت مستقیم یا غیرمستقیم ازتولید کالا های دیگربکارمیرود . عهده ابه این عقیده اند که سرمایه عبارت از  تجمع کالاهای تولیدشده بوسله بشربوده که ازتولتد میرود . ناگفته نماند کالاخود بخود به سرمایه تبدیل نمیشود . بلکه باید قسمت ازکالاهای تولید شده مصرف شود تا این که سرمایه تشکیل مشود.


ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید.

لینک دانلود

تعریف و مفهوم بازار یابی


ماهیت بازاروبازاریابی

تعریف ومفهوم بازار

          بازارعبارت ازمحلی است که درآن به خریدوفروش وعرضه کالا یا خدمات ومنابع می پردازند، برای هرکالا ویا خدمات بازاروجود دارد که درآن رفتار عرضه کننده گان وتقاضا کننده گان درتقابل قرارمیگیرد.

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید.

لینک دانلود


نقــش ترانســپورت در اقتصــاد افغــانســتان

مشکلات ترانسپورت در شهر کابل

 

نبود یا کمبود وسایل ترانسپورت شهرى یکى از مسایلى است که عموماً شهریان کابل طى سالیان اخیر و با افزایش جمعیت شهرى از آن مى نالند و در اکثر موارد در اوقات معین رفت و آمد مامورین و همچنان در جریان سال تعلیمى معارف، از این ناحیه با مشکلات فراوان روبرواند.
نظام الدین کارمند یکى از موسسات خارجى در شهر کابل مى گوید که روزانه ساعت چهار تا چهار و نیم عصر وقتى مى خواهد از دفتر به خانه برگردد، با مشکلات زیادى از ناحیه کمبود موتر و افزونى راکبین مواجه مى باشد.
فیروز کارمند در یک ادارۀ دولتى به اجراى وظیفه مى پردازد، مى گوید که مناطق چون پل باغ عمومى، فروشگاه و چهار راهى ملک اصغر شهرنو، روزانه در اوقات آمد و رفت مامورین آنقدر ازدحام مى داشته باشند که آنها فاصلۀ ده دقیقه را دریکساعت طى مى کنند.

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود