Economic-seminars

سیمینار های اقتصادی برای دانشجویان

Economic-seminars

سیمینار های اقتصادی برای دانشجویان

ماهیت وانواع بازارها و محصولات

مفهوم بازار

الف: تعریف بازار: بازار در اصطلاح تجارتی واقتصادی به هرگونه  انجام مبادله اطلاق می شود، به طور کلی  میتوان یکی از سه خصیصۀ  زیر را برای وجود یک بازار در نظر گرفت:                                                                                     

الف: بازار محلی است که درآن خریداران وفروشنده گان بطور آزادانه یکدیگر را ملاقات می کنند.                                                                                           

ب: بازار  محلی است که در آن مبادله کالاویا خدمات صورت می گیرد.                       

ج: بازار الزاماً از نظر جفرافیائی نباید به مکان خاصی اطلاق گردد.                                            

بدین ترتیب اگر چنانچه براساس ارتباطات تیلفون، انترنت وغیره وسایل ارتباطی معامله صورت گرفته باشد در این صورت نیز اصطلاحاً بازار به کار برده می شود. بازارها را از یکطرف می توان به بازار کالا وبازار عوامل تولید تقسیم بندی کرد. از طرف دیگر هرکدام از این بازارها نیز به بازار رقابت کامل، رقابت ناقص و رقابت انحصاری تقسیم می شوند که در بخش مربوط به انواع بازارها به بررسی بیشتر آنها می پردازیم.                                                                                                                                                      

ب:تعریف بازاریابی: بازاریابی هم مانند بسیاری از واژه های کلیدی دیگر در علوم اجتماعی  تعاریف و برداشتهائی گوناگون ارایه شده است، هریک از صاحب نظران نظر به دید خودشان تعریفی از بازاریابی نموده اند که در طول زمان مکمل تر و قابل قبول تر شده است.

"بازاریابی فرایند تولید، توزیع، ترفیع وقیمت گذاری کالاها وخدمات و ایده ها برای تسهیل ایجاد روابط مبادله در محیط پویا."                                                                    

پیتردراکر"استاد دانشگاه"کلرمونت" آمریکا و صاحب نظر درامور مدیریت شرکتها، ضمن اینکه بازاریابی را از وظایف اصلی مدیریت میداند هدف اصلی بازاریابی را چنین تعریف می کند:                                                                                            

"هدف از بازاریابی ازدیاد فروش، شناخت وآگاهی یافتن از ویژه گیها و خصوصیات مشتری به نحوی است که کالا یا خدمات ارایه شده دقیق مناسب وی باشد وخود محصول، خودش را به فروش رساند"                                                  

بطور خلاصه میتوان گفت که بازاریابی عبارت از" فعالیتی انسانی  در جهت ارضای نیازها وخواسته ها

ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.