Economic-seminars

سیمینار های اقتصادی برای دانشجویان

Economic-seminars

سیمینار های اقتصادی برای دانشجویان

فقر درافغانستان


فصل اول

فقرونابرابری

1- ساختار وماهیت فقر درکشورهای روبه انکشاف:

تعریف دقیق فقر وخانوار فقیر بسیاردشوار است. معمولاً فقررا به مطلق ونسبی تقسیم میکنند. آنانی که حداقل امکانات برای ادامۀ زندگی راندارند، درپائین ترین حالت فقرمطلق به سر میبرند؛ اماتعریف حداقل امکانات وتعریف دقیق ادامه زندگی چندان آسان به نظر نمی رسد. گاهی حداقل خوراک، پوشاک، آموزش از فهرست فوق حذف میشود.

  فقر نسبی درواقع، درقالب مقایسۀ یک قشر درآمدی خاص با قشر دیگر تعریف میشود، مثلاً گاهی خانوارهای رابه طور نسبی فقیر می گویند که درمیان %10 درآمدی آخر جداول توزیع درآمد قرار گرفته باشند.

پرفسور دبلیواچ بوریج نوعی حداقل در آمدرا تعریف میکند که لازم است خانوارها داشته باشند تابتوانند زندگی متعارفی رااداره کنند. کم ترین مقدار درآمد، از نظر وی مرز فقربیان شده است. البته آدام اسمیت نیز تأمین کالاهای ضروری (درمقابل کالاهای تجملی) را برای همه لازم دانسته وخانوادۀ فاقد آن هارا فقیر تلقی کرده است.

درهر صورت، شناسایی فقروفقرا باعث می شود که برنامه های حمایتی دولت درفقر به طور غیر معقول بیش تر می شود وهم آن هزینه ها آثار قابل توجه ومثبتی نخواهد داشت، زیراتأمین هزینۀ وسیع، نیازمند افزایش مالیات جدید است واین، آثار منفی دیگری به جامعه واقتصاد خواهد داشت.

گاهی به علت عدم مطالعۀ دقیق وفراگیر ممکن است منافع کمک های دولت برای رفع فقر، به فقرای واقعی نرسد. این مسأله حتی درکشورهای پیشرفته نیز (باوجود کادرتحقیقی وکارشناسی کافی) گاهی مشکل آفرین است. اقتصاددانان منتقد نشان داده اند که دراوایل دهۀ 1990، برنامه های حمایت از کودکان در کشورانگلستان، غالباً به نفع کسانی بوده است که درآمد نهایی آنان بالاتر از میزان رسمی خط فقر بوره است. لذااین موضوع، باهدف اولیۀ دولت سازگار نبوده است. البته درکشورهای پیشرفته، باتوجه به وسعت مطالعات، انجام نظارت، کنترول قانونمند، دریافت وبررسی گذارش های حسن اجرای اموروامثال آن، طبق نظرکارشناسان واقتصاددانان به چاره جویی پرداخته شده وشکل دربسیاری مواردمرتفع می گردد.

پس ازگزارش مشکل مذکور درانگلستان، نظام حمایتی از فقرا مشمول اصلاحاتی گردید، مثلاً به جای پرداخت درآمد پولی، از اعطای درآمدغیر نقدی به فقرااستفاده میشد ویابه بچه های فقیر، درمدارس آمریکاوانگلستان غذای مناسب داده می شد. یک توجید این امر، این بود که زمانی که به صورت پولی به فقرا کمک میشد، ولی هنگام اعطای کمک ها به صورت غذای مورد نیاز، این دشواری مطرح نبود.


ادامه موضوع را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید

لینک دانلود

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.